Volgend jaar dreigt chaos bij Zwitserse grensovergangen

Datum nieuwsfeit: 26-09-2000

BACHMANN MARKETING SOLUTIONS

Volgend jaar dreigt chaos bij Zwitserse grensovergangen

Registratieproces voor buitenlandse ondernemingen begonnen / verhoging
transporttarieven met liefst 35%

BERN, 26 september (ots) - De Zwitserse transport- en logistieksector verwacht met ingang van 1 januari 2001, chaotische taferelen bij de Zwitserse grensovergangen. OP die datum zal Zwitserland de nieuwe heffing op zwaar transport invoeren en de bijbehorende administratieve procedure en inning toepassen. Alle binnen- en buitenlandse vrachtwagens met een totaal gewicht boven 3,5 ton komen voor deze heffing in aanmerking. In elk geval zal het te betalen bedrag afhangen van het theoretisch maximaal geregistreerd gewicht, de emissiecategorie van de motor en de afgelegde afstand - los van de vraag of de vrachtwagen geladen of leeg is.

::De Zwitserse brancheorganisaties voor transport schatten dat de heffing voor zwaar transport - de eerste heffing van dit soort ter wereld - tot een verhoging van de transporttarieven van maar liefst 35% zal leiden. Sommigen beschouwen deze heffing als een 'nog niet eerder vertoonde inmenging van de regering in de prijsstructuur van transportdiensten'. Het directe effect van de nieuwe heffing op de productie- en distributieketens zal naar verwachting tot een prijsverhoging voor de consument leiden. Verladers zullen met ingang van 1 januari 2001 behalve het goederenvervoer ook de inning van de nieuwe heffing bij de vervoerders moeten afhandelen en deze aan de nationale schatkist moeten afdragen.

::Volgens de Zwitserse organisatie voor Transport & Logistiek (SSV) zullen de transportkosten nog verder kunnen stijgen als de bureaucratie bij de Zwitserse grensovergangen tot kilometers lange files van vrachtwagens en ernstige vertragingen zal leiden.

::Brancheorganisaties adviseren weggebruikers om zich vroegtijdig voor te bereiden op de veranderingen in de afhandeling van het binnenlands- en buitenlands vrachtverkeer in Zwitserland. Buitenlandse ondernemingen kunnen hun bedrijfsvoertuigen al voor de nieuwe heffingsprocedure laten registreren bij het Zwitserse departement voor douane (www.zoll.admin.ch) en ID-kaarten aanvragen.

B.M.S. Bachmann Marketing Solutions, Stöckackerstrasse 30, Postbus 422, CH-4142 Münchenstein, Zwitserland, telefoon 0041/61/411 30 40, fax 0041/61/413 00 38, internet: www.bacomm.ch, Arthur H. Bachmann - Meer informatie is verkrijgbaar via
www.ssvschweiz.com/LSVA-Fe.html.

26 sep 00 12:16