Gemiddelde efficiencykorting elektriciteitsnetten 5,9%

Persbericht 00-005

Den Haag, 26 september 2000

DTe: gemiddelde efficiencykorting elektriciteitsnetten 5,9%

De efficiencykortingen die DTe heeft vastgesteld voor het gebruik van de elektriciteitsnetten bedraagt 5,9%, hetgeen leidt tot een algehele besparing voor de gebruikers van die netten van ca f1,3 miljard gerekend over een periode van drie jaar waarvoor deze kortingen zijn vastgesteld (2001, 2002 en 2003). De kortingen lopen op tot ruim 9% (Eneco Delfland, Eneco Zuid-Kennemerland, Essent Friesland en ONS).

Deze kortingen heeft de toezichthouder voor de energiesector, DTe, vastgesteld in het kader van de liberalisering van de elektriciteitsmarkt. Omdat op de infrastructuur geen concurrentie mogelijk is, blijven de elektriciteitsnetten onder toezicht staan. Door het opleggen van deze kortingen worden de netbedrijven geprikkeld om efficiënter te werken.

De efficiencykortingen zijn tot stand gekomen door de bedrijven onderling met elkaar te vergelijken op het punt van efficiency. Tevens is over de kortingen intensief overleg gevoerd met de bedrijven. De bedrijven die het meest efficient bleken, krijgen de laagste korting opgelegd.
In de bijgevoegde tabel is aangegeven wat de kortingen per bedrijf zijn.

Noot voor redacties