Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau
Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau Inloggen Abonneren Over Nieuwsbank Uw reactie

Nieuwsbank voorpagina

Datum nieuwsfeit: 26-09-2000
Dit is een authentiek persbericht Bron: Razende Robot Reporter
Printversie Printversie
Zoek soortgelijke berichten Zoek soortgelijke berichten

Bookmark and Share

Scroll de pagina (druk op een toets of muisknop om het scrollen te stoppen)

KNWV

DATUM: 26-9-2000

ZEILEN - Olympische spelen 2000 - Black Tuesday voor Nederlandse Zeilploeg

Black Tuesday voor Nederlandse Zeilploeg

'Vandaag was de zwartste dag in de Nederlandse Olympische
Zeilhistorie,' zei coach Jaap Zielhuis zwaar teleurgesteld na de races van vandaag. Daarna was het een poosje stil en volgde er wat gevloek. "Wat moet ik zeggen. We geven de medailles gewoon weg."

Margriet Matthijsse in de Europe is zo goed als kansloos voor de medailles na vandaag. Ze zeilde naar een 3de en een 19de plaats. Serge Kats scoorde zeker niet beter met een ongelukkige 32ste plaats en Team Heiner werd
uitgeschakeld in de kwartfinales. De Nederlandse Soling Zeilers eindigden na een uiterst spannende dag, op de derde plaats op gelijke hoogte met de Noren en de Nieuw Zeelanders. Mark Neeleman en Jos Schrier deden het echter redelijk goed. Zij blijven in de race met een achtste en een vierde plaats. Daarmee staan ze nu zesde.

Soling
Team Heiner eindigde met twee teams (NOR en NZL) op een gedeelde derde plaats in de kwartfinales. Er mochten maar vier teams door naar de halve finales, dus er moest er een afvallen en dat werd Team Heiner. Volgens het wedstrijdcomité wijzen de regels aan, dat in het geval van een gelijke stand, die gebroken moet worden door terug te gaan naar de meest recente uitslagen van de drie teams. Daarvoor moest het comité helemaal terug naar de fleet race (kwalificatie). Daarin wonnen de Noren werden de Nieuw Zeelanders tweede en Team Heiner derde. 'Game over' voor de Nederlanders. Team Heiner heeft nog wel protest
ingediend tegen die interpretatie van de regels inzake gelijkspel. Dit op advies van de Engelse regel expert van de Hollanders, Chris Simon. De Nederlanders zijn van mening dat de Noren op basis daarvan
inderdaad door mogen, maar dat het onderlinge resultaat tussen de Nieuw Zeelanders en Team Heiner in de kwartfinale van de Round Robin de doorslag moet geven. Morgenochtend om 10.30 uur lokale tijd is de zitting van de jury. Volgens experts klinkt het protest van Team Heiner steekhoudend maar het is nog niet zo vaak gebeurd dat een comité toegeeft iets
verkeerd gelezen te hebben op de Olympische Spelen.

Of de Soling nog in actie komt is de vraag?
Het team heeft de strijdlust nog niet verloren.

Roy Heiner, Peter van Niekerk en Dirk de Ridder zagen er behoorlijk aangeslagen uit toen ze aan de wal kwamen. Niet veel later staat Roy Heiner toch geduldig de pers te woord. "We hebben gewoon niet goed gevaren dat is alles. Het zat niet mee, een paar starts waren we goed weg maar werden we teruggeroepen. Maar goed het grootste probleem lag bij ons zelf."

Zoals het er nu uitziet is een van de favorieten voor een medaille uitgeschakeld. De Olympische droom van Team Heiner lijkt voorbij. En is nog een kleine kans en dat is als het protest morgen toegekend wordt door de
internationale Jury.

Europe
Margriet Matthijsse kwam naar Sydney als een van de grote favorieten in de Europe. Al op de eerste dag viel ze uit haar rol omdat ze pech had door bijna naar loef om te slaan en bijna als laatste te eindigen. Maar in de
andere race bevestigde ze haar vorm door met een straatlengte
voorsprong te winnen. De volgende dag had ze ook een slecht resultaat. Te hongerig, te gretig was ze naar een eerste plaats. Met die tactiek verspeelde ze en plek bij de eerste drie. In plaats daarvan werd haar gretigheid beloond met een 19de plaats. Maar ze scoorde ook een tweede plek die dag. De volgende dag zeilde ze behoudend maar scoorde gemiddeld en was daar totaal niet gelukkig mee. Vandaag ging ze geconcentreerd het water op. Volgens coach Jaap Zielhuis voelde ze zich goed, sterk maar ook in balans. Zielhuis kreeg gelijk. Matthijsse scoorde een goede derde plaats. Daarmee ging ze hard omhoog in het klassement. Ze kon ook nog tweede worden maar ze nam genoegen met die derde plaats.

De volgende race lag Matthijsse rond de tiende plaats. Niet geweldig maar de dames voor haar waren van weinig betekenis voor het
klassement. Roberston, haar concurrente lag achter haar en Roug voor haar maar die was gediskwalificeerd wegens te vroeg starten.
Matthijsse koos toch haar eigen koers door linksaf te gaan. Ze nam geen genoegen met de negende plaats en ging op zoek naar meer. Dat vond ze wederom niet in de wisselende condities van Sydney harbour. Een negentiende plaats was het gevolg.

Matthijsse vluchtte na de races in een donkere wolk van de Olympische haven en liet zich niet meer zien. Haar coach Zielhuis vond het onbegrijpelijk. "Ze geeft de medailles gewoon weg. Wat moet ik daar nu van zeggen. Met een tiende plaats in die tweede race had ze nu derde gestaan met nog drie wedstrijden te gaan. Alles kan dan nog. Maar de kansen zijn nu wel heel klein geworden. Zo simpel is het."

Coach Jaap Zielhuis legt uit waarom zeilen zo'n moeilijke sport is.

Laser
Serge Kats is van een vijfde naar een negende plaats gezakt in het algemeen klassement. De eerste wedstrijd werd afgebroken vanwege een te grote windraaiing. De wedstrijd die daarna gestart werd begon met een dramatisch eerste kruisrak. Kats zag de windvlaag aan de andere kant van de baan niet. En daar was hij niet de enige in. Als eerste kwamen de zeilers uit Thailand en Malta rond de bovenboei. Dat is een historisch feit. De favorieten lagen bijna allemaal aan de verkeerde kant. En de meesten, inclusief Kats, herstelden daar niet echt meer van. Serge Kats had echter al een paar slechtere resultaten staan en de leiders in het klassement niet. Kats zakte hierdoor verder weg overall tot een negende plaats. Uiteraard weet dat de Laser zeiler dat hij nu minder kans heeft op een medaille, maar met nog vier
wedstrijden te gaan heeft hij de moed nog niet laten zaken. Coach Jaap Zielhuis was van mening dat Kats niet veel te verwijten viel.

Star
Het Nederlandse Star team staat na zes races op een zesde plaats. De doelstelling van het team Neeleman en Schrier om elke race keer bij de eerste vijf te finishen lukte vandaag niet. Vandaag was de score 50% met
een 4de en een achtste plaats. De Nederlanders staan daarmee tussen andere grote namen in het rijtje. Gezien hun ontspannen instelling en hun relatief korte voorbereidingstijd was dat misschien niet te verwachten. Jos Schrier
praat gedreven over de situatie. "We zijn ineens Neerlands hoop in bange dagen geworden. Uiteraard zijn wij heel erg gemotiveerd om er wat aan te doen. Vandaag zijn wij maar weer eens op kop gaan liggen maar konden dat helaas weer niet vasthouden. Maar morgen gaan wij dat weer doen maar dan gaan wij ook in die positie eindigen," zei Schrier een beetje grappend. Het is inderdaad al een paar keer gebeurd dat de Nederlandse Star Zeilers op kop lagen, maar dan toch weer een paar bootjes ertussendoor moeten laten. Dat moet beter kunnen. Schrier heeft een strijdplan. "We hebben onze mast verwisseld voor een minder conventionele mast. Wie weet gaan we daar harder mee. Deze hebben wij veel gebruikt in de voorbereiding, maar wilden wij niet gelijk gebruiken op de Spelen. Kijk, Mark en ik hebben het erover gehad. We worden liever tiende dan vierde. Wij zijn al een keer vierde geworden op de Olympische Spelen en wij moeten nu meer risico's gaan nemen om in het
klassement te stijgen, anders blijven wij zesde."

Uitslagen Star, stand na 6 races met 1 aftrek
pl naam land r1 r2 r3 r4 r5 r6 pnt

1 Torben Grael/Marcelo Ferreira Bra 3 13 1 2 1 6 13

2 Colin Beashel/David Giles Aus 8 8 6 1 3 2 20

3 Peter Bromby/Lee White Ber 4 (10) 3 8 4 1 20
6 Mark Neeleman/Jos Schrier Ned 5 7 7 11 8 4 31

Uitslagen Europe klasse, stand na 8 races met 1 aftrek
pl naam land r1 r2 r3 r4 r5 r6 r7 r8 pnt

1 Serena Amato Arg 6 (15) 9 5 2 2 6 1 31

2 Shirley Robertson Gbr 4 3 1 6 1 (13) 8 9 32

3 Neus Garriga Esp 10 2 11 13 5 1 (17) 3 45
5 Margriet Matthijsse Ned 1 (24) 19 2 6 5 3 19 55

uitslagen 470-dame klasse, stand na 10 races met 2 aftrek
pl naam land r1 r2 r3 r4 r5 r6 r7 r8 r9 r10 pnt

1 Jenny Armstrong/Belinda Stowell Aus 1 (11) (18) 5 8 7 1 6 4 1 33
2 Nicola Birkner/Wibke Buelle Ger 8 2 4 6 12 4 (20) (13) 1 4 41
3 J.J. Isler/pease Glaser USA 6 1 (15) 3 4 (15) 9 10 6 3 42 13 Carolijn Brouwer/Alexandra Verbeek Ned 11 (16) 8 9 10 6 5 9.3rdg (14) 10 62

uitslagen Laser klasse, stand na 7 races met 1 aftrek
pl naam land r1 r2 r3 r4 r5 r6 r7 r8 pnt

1 Ben Ainslie Gbr (23) 1 1 3 4 4 11 24

2 Robert Scheidt Bra 1 2 (23) 1 12 1 21 38

3 Gustavo Lima Por 6 (22) 4 2 3 18 12 45
9 Serge Kats Ned 30 3 11 7 5 10 (32) 66

Complete uitslagen op www.olympics.com. Voor informatie: zie ook: www.sport.nl of www.sailing.org/olympics

zie ook:http://www.olympics.com/ www.sport.nl

Laat meer artikelen zien over: Olympische Spelen - Sydney 2000

Noot voor de pers: Onze PR afdeling besteedt veel zorg aan de
publicatie van haar (nieuws)artikelen. Desondanks bestaat er de mogelijkheid dat er onjuiste informatie vermeld staat in dit artikel. Indien u denkt dat dit het geval is dan kunt u een bericht sturen naar onze Online PR service door het formulier in te vullen, een postzegel is niet nodig.
Voor informatie en/of uitslagen kunt u contact opnemen met het KNWV, Yvonne Graffner (yvonne.graffner@knwv.nl). Bellen kan natuurlijk ook:(030) 656 65 70.

xx

_

KNWV - Postbus 87 - 3980 CB Bunnik - Tel.: 030-6566550 - Fax: 030-6564783 - info@knwv.nl

Bookmark and Share

Dit is een bericht uit het Nieuwsbank persberichtenarchief. Gegevens in dit bericht kunnen verouderd zijn. Overname is toegestaan onder voorwaarden. Eventueel in dit bericht vermelde (e-mail) adressen en telefoonnummers zijn uitsluitend bedoeld voor journalisten.

// zoek soortgelijke berichten // Vindplaats van dit bericht // Printversie

Voorpagina / / Persberichten lezen / / Persbericht plaatsen / / Wie-is-Wie