NVJ wil werkweek van 35 uur

Datum nieuwsfeit: 26-09-2000
Nederlandse Vereniging van journalisten

NVJ: werkweek naar 35 uur. VNO/NCW: terug naar 40

Werktijden worden in het komende CAO-jaar een belangrijk issue. Werkgevers en werknemerspartijen nemen tegengestelde standpunten in: het NVJ-bestuur pleit in zijn discussienota over het arbeidsvoorwaardenbeleid voor 2001 voor een verdere verkorting van de werkweek naar 35 uur. VNO/NCW wenst de 40-urige werkweek weer als collectieve norm in te voeren.

Lees verder en geef straks uw mening op het speciale Werktijdenforum

Naast een verkorting van de werkweek wil de NVJ in de nieuwe CAO's meer zeggenschap voor werknemers bij de invulling van werktijden zodat werk en privé beter te combineren zijn. Hierbij gaat het om de wijze waarop werknemers hun werkuren per week of periode in kunnen vullen. Bij kortere werkweken is keuzevrijheid bij de invulling van werkuren eenvoudiger te realiseren. Met de huidige 38-urige werkweek in de meeste sectoren van de journalistiek is een 4-daagse werkweek vrijwel onmogelijk bij een fulltime-dienstverband. Bij 35 of bij 36 uur per week, zoals bij de omroep, is een invulling in 4 dagen wel haalbaar.

Nu is de stand van zaken in de verschillende CAO's als volgt:

sector uur per week
Dagbladen 38
Neuws/huis-aan-huisbladen 38
Omroep (commercieel) 38
ANP 38
Omroepen (publiek) 36
Tijdschriften 36
Associated Press 35

De NVJ heeft in gesprekken met leden, met name in de dagbladsector, een duidelijke behoefte gesignaleerd aan kortere werktijden en meer keuzevrijheid bij de invulling van de werktijden. Anderzijds hebben eerder doorgevoerde verkortingen van werktijd zeker niet altijd geleid tot uitbreiding van werkgelegenheid en kortere werkdagen. De werkdruk nam in veel gevallen toe doordat hetzelfde product in minder uren tot stand diende te komen. Vandaar het voorstel om arbeidstijdverkorting te koppelen aan een substantiële uitbreiding van de redacties.

VNO-NCW is van mening dat bij de huidige arbeidskrapte langere werkweken een oplossing vormen voor het personeelstekort. De vraag zou gesteld kunnen worden of de werknemers de keuzevrijheid zouden moeten krijgen om ook meer in plaats van minder uren per week te gaan werken.

Daarom leggen wij u de volgende vragen voor:

1. Is een verdere verkorting van de werkweek naar 35 uur per week gewenst?
2. Acht u het wenselijk dat de CAO ruimte laat om tegen een hogere beloning stelselmatig meer dan het huidige fulltime-urenmaximum in de CAO te werken? En waar ligt naar uw idee dan een redelijke bovengrens? 3. En is verlenging van arbeidstijden onacceptabel of zou het, in de geest van bovenstaande vraag, deel uit kunnen maken van een grotere keuzevrijheid van werknemers over indeling van werktijden?

Graag hoort de NVJ de mening van haar leden in de discussie over langer, korter of flexibeler werken. Bezoek ons speciale Werktijdenforum