Smart Automatiseringsgroep werft ICT-ers in Indonesië

Datum nieuwsfeit: 26-09-2000
PERSBERICHT

Smart Automatiseringsgroep lost schaarste ICT-ers op met Indonesisch ontwikkeldorp

Nederland krijgt ontwikkelingshulp uit Indonesië

Den Haag, 26 september 2000 - Smart Development opent medio oktober, in samenwerking met PT Sigma (een van de grootste IT bedrijven in Indonesië), zijn derde hightech development center op Bali. Dit centrum is speciaal ingericht om de beste Indonesische softwareontwikkelaars aan te trekken en te behouden. Dankzij dit centrum kunnen Nederlandse bedrijven beschikken over snel inzetbare ontwikkelcapaciteit, waarbij het Nederlandse Smart Development volledig garant staat voor de kwaliteit. Met dit concept biedt Smart Development een unieke oplossing voor het tekort aan hooggekwalificeerde programmeercapaciteit.

Steeds meer bedrijven besteden hun ontwikkelactiviteiten uit. Niet alleen concentreren zij zich steeds vaker op hun kernactiviteiten, ook blijkt het zelf ontwikkelen in de praktijk vaak te kostbaar. Daarnaast blijft de schaarste aan hooggekwalificeerde ontwikkelaars in Europa toenemen. Het concept van Smart Development biedt een uitstekend alternatief.

No cure, no pay
Smart Development uit Den Haag, een onderdeel van de Smart Automatiseringsgroep, neemt als Nederlands bedrijf de volledige verantwoordelijkheid voor elk partnership. De Nederlandse klant wordt nauw betrokken bij ieder project. De diensten van Smart Development kunnen variëren van outtasking van een enkel project tot het outsourcen van een complete ontwikkelafdeling. In het laatste geval neemt Smart Development de verantwoordelijkheid over van alle projecten, van ontwerp tot en met beheer en onderhoud. Smart Development geeft de garantie dat ieder project wordt afgerond binnen de gestelde tijd en het gestelde budget. Zij doet dat niet als agentschap, maar als leverancier, en biedt daarmee risicoloze ICT op basis van het principe no cure, no pay.

Service in Nederland
In Nederland is een team van account- en projectmanagers werkzaam. Zij zijn verantwoordelijk voor ieder project en vormen de schakel tussen de cliënt en het development center. Op Bali wordt begonnen met ruim 200 softwareontwikkelaars. Veruit de meeste hebben een opleiding gevolgd aan vooraanstaande universiteiten in Amerika of Europa en hebben meerjarige werkervaring in deze sector. Bovendien beschikken allen over een goede beheersing van het Engels en in sommige gevallen van het Nederlands.

"Hoewel bedrijven in eerste instantie terughoudend zijn als het gaat om het uitbesteden van hun applicatieontwikkeling, zijn ze zeer enthousiast zodra ze eenmaal een proefproject hebben doorlopen", zegt Rutger Tulleken, directeur Smart Development. "We willen en kunnen niet op prijs concurreren met landen als India. Maar zolang we kunnen uitblinken in kwaliteit, service, time-to-market en zekerheid, ziet men ons als een zeer interessante optie."

State-of-the-art voorzieningen
Het hightech development center ligt op ongeveer één uur rijden van Denpasar en Kuta en voldoet aan de strengste eisen die Nederlandse bedrijven kunnen stellen aan hun partner voor maatwerksoftware. Het complex beschikt over state-of-the-art voorzieningen, zoals de meest geavanceerde computerapparatuur en een eigen satellietverbinding met de rest van de wereld. Ook ontspanning voor de programmeurs is een belangrijk element, zo beschikt het centrum over een verzorgd openluchtrestaurant, een zwembad, een fitnessruimte en verschillende recreatieruimtes.

Noot voor redacties