Lotus introduceert een nieuwe kennis-portal

Datum nieuwsfeit: 26-09-2000
Lotus versterkt marktpositie kennismanagement met nieuwe K-station-technologie

Portal-technologie biedt single-point-of-access

Berlijn, 26 september 2000 - Lotus introduceert vandaag tijdens haar conferentie Lotusphere Europe 2000 K-station, het nieuwe kennis-portal. K-station biedt een combinatie van geavanceerde portal-technologie, -tools en -diensten met centrale samenwerkingstools als Lotus Sametime en QuickPlace. K-station maakt deel uit van een uitgebreide portal-strategie van Lotus en is het eerste product dat wordt opgeleverd vanuit het Lotus-project met de codenaam 'Raven'. Lotus K-station kan stand-alone worden toegepast, maar zal ook worden geïntegreerd met andere diensten en producten, zoals de Discovery Server wanneer deze beschikbaar komt.

Lotus K-station is de krachtigste oplossing voor kennismanagement. Het biedt gebruikers de tools die ze nodig hebben om marktinformatie te verzamelen en te delen, op een veilige manier samen te werken aan oplossingen en snel antwoorden te formuleren. K-station biedt de mogelijkheid content en expertise te zoeken binnen en buiten de organisatie, direct toegang te krijgen tot informatie en er binnen één centraal punt samen met anderen aan te werken.

Lotus K-station biedt organisaties een veilige, on line ruimte voor het organiseren van zaken en het samenwerken aan projecten, onafhankelijk van welke producten en infrastructuren ze daarnaast gebruiken. K-station sluit ook aan op Microsoft Exchange, zodat gebruikers hun bestaande investeringen niet teniet hoeven te doen en kunnen profiteren van de meest hoogwaardige oplossing voor kennismanagement. Traditionele portal-technologie biedt gebruikers enkel de mogelijkheid verschillende systemen via een portal interface te benaderen. Lotus K-station verzamelt, documenteert en slaat delen van het beslissingsproces op, zodat ze later opnieuw te gebruiken zijn. Met die informatie hebben gebruikers inzicht in het proces, de gedachten achter de beslissing en de stappen die zijn doorlopen om tot de beslissing te komen.

De mogelijkheid eenvoudig maatwerk-'plaatsen' te ontwikkelen, is een duidelijk onderscheidende factor van andere portals op de markt:

Personal Places - Iedere individuele eindgebruiker kan zijn of haar 'personal place' inrichten. Zo kan iedere gebruiker eigen 'knowledge views' definiëren met veilige toegang tot nagenoeg elke kennisbron: van Notes/Domino-applicaties tot Microsoft-bronnen, Web-sites en andere portals.

Community Places - De community place biedt eenzelfde soort toegang, maar dan aan verschillende personen, zodat ze samen kunnen werken aan een project. Er bestaan twee verschillende community places: een vrij toegankelijke en een besloten. Community places bieden on line forums, gezamenlijke toegang tot kennisbronnen en het overkoepelende beheer en de uitvoering van bedrijfsprocessen. Ontwikkeld materiaal kan, inclusief informatie over de samenwerking, de ontwikkelde content en uitgevoerde activiteiten, worden opgeslagen in een afgesloten 'ruimte'.

Integratie QuickPlace en Sametime - QuickPlace biedt gebruikers de mogelijkheid snel en eenvoudig 'places' in het leven te roepen. Sametime biedt een platform voor real-time communicatie binnen de verschillende places.

Template Library
Een sleutelrol binnen K-station is weggelegd voor de template library voor kennisapplicaties. Met de templates hebben gebruikers de mogelijkheid snel een exact op de behoefte van het project toegesneden 'place type' in te richten. Deze kan worden gerangschikt naar beroep, activiteit, taak of project van de betrokkenen. Zo kunnen snel 'gemeenschappen' ontstaan zonder technologische, geografische of bureaucratische belemmeringen. K-station beschikt standaard over een aantal 'knowledge views', onder andere voor toegang tot HTML, URL's, Lotus Notes-informatie (views, e-mail, to-do, kalender en discussie), Domino.doc, beeld, tekst, Microsoft Exchange 2000, Hotmail en Discovery Server.

Portal-strategie
Lotus K-station maakt deel uit van de Lotus/IBM-portal-strategie. Het product is stand-alone te gebruiken of als plug-in met andere Lotus/IBM-producten, zoals IBM WebSphere Portal Server (WPS), de IBM Enterprise Information Portal (EIP) en de Discovery Server.

Beschikbaarheid en systeemvereisten
Lotus K-station komt naar verwachting in het vierde kwartaal van 2000 op de markt. Het systeem werkt in eerste instantie op Windows NT of Windows 2000 met 200 MHz Pentium, 256 MB RAM, 10 GB HD of hoger. De vereiste client is MS Internet Explorer 5.01 of hoger. Standaard biedt K-station licenties voor on-line awareness en instant messaging en de upgrade naar on-line meeting en gedeelde applicatie-mogelijkheden van Sametime.

Over Lotus
Lotus Development Corporation is wereldwijd marktleider in softwareoplossingen voor messaging, collaboration en knowlegde management. Lotus richt zich met haar oplossingen op de kleine tot multinationale ondernemingen. Centraal in de oplossingen van Lotus staat het uitgangspunt dat Internettechnologie mensen op een wereldwijde schaal laat samenwerken. Lotus levert zowel de client- en server- als de platformproducten voor (real-time) samenwerking, berichtenverkeer en applicatieontwikkeling. Daarnaast biedt Lotus een uitgebreid pakket van kantoor- en productivity-applicaties, compleet met Internetfunctionaliteit. Ondernemingen die kiezen voor Lotus-oplossingen, kunnen rekenen op professionele consultancy en dienstverlening van de Lotus Professional Services-organisatie en van de Lotus Business Partners.

Lotus is opgericht in 1982 en is sinds 1995 onderdeel van IBM. Het bedrijf heeft circa 8.500 medewerkers en brengt zijn producten wereldwijd via de meer dan 20.000 Business Partners in meer dan 80 landen op de markt.

Algemeen telefoonnummer Lotus: 020 - 31 41 123.
Noot voor de redactie,

Noot voor redacties