FNV Bouw: werkdruk omlaag, instroom omhoog

FNV Bouw

datum: 26-09-2000 / bericht: 16 van 24

FNV Bouw: werkdruk omlaag, instroom omhoog

FNV Bouw heeft bij de komende CAO-onderhandelingen ambitieuze doelstellingen om nieuwe mensen naar de bouw te halen. Bedrijven zitten te springen om vaklieden en voor het zittende personeel loopt de werkdruk onaanvaardbaar hoog op. Dat vraagt om een stevige investering in vakopleiding en in begeleiding naar werk. Zo wil de bond dat het aandeel van allochtonen in de bouw met z'n 1500 mensen toeneemt van 2 naar 3 procent. FNV Bouw pleitte in zijn commentaar op de Miljoenennota al voor investeringen in het beroepsonderwijs, onder meer voor praktijklokalen in het vmbo en verbetering van de leerlingbegeleiding. Nu komt de bond met voorstellen voor arbeidsmarktbeleid in de bouw-CAO. Die moeten evenwichtig zijn en dus niet voor nieuwe werkloosheid opleiden: FNV Bouw neemt de 'piek' in bouwopdrachten van dit jaar dan ook niet als uitgangspunt voor het opleidingsbeleid. Voor 300 langdurig werklozen moet er een plaats komen in de vakopleiding, plus nog eens 300 allochtonen; dat is een verdubbeling van het huidige aantal. Daarbovenop moeten er 600 plaatsen komen in werkgelegenheids- en oriëntatietrajecten voor werklozen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt; van hen moet de helft allochtonen zijn. Met een 'Reïntegratiefonds' moeten voorlichting aan werkgevers en werknemers en projecten worden gefinancierd om mensen voor het werk te behouden en er naartoe te leiden. FNV Bouw vindt verder dat elke sector de verantwoordelijkheid moet nemen voor mensen die uitvallen. Wanneer bij gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid de werkgever geen vervangend werk kan aanbieden, dient de bedrijfstak de betrokken werknemer onder zijn hoede te nemen.

FNV Bouw
3440 AM WOERDEN