World Online lanceert snelle zoekfaciliteit in lokale taal

Datum nieuwsfeit: 27-09-2000

WORLD ONLINE LANCEERT SNELLE ZOEKFACILITEIT
IN LOKALE TAAL

Gemiddelde response tijd minder dan halve seconde

Rotterdam, 27 september 2000 - World Online, het snel groeiende pan-Europese netwerk communicatiebedrijf, heeft vandaag meer bekend gemaakt over de zoekfunctie die deel uitmaakt van World Online's nieuwe Europese portaldiensten. FAST Web Search zoekt in de lokale taal en heeft responsetijden van gemiddeld minder dan een halve seconde. Deze faciliteit is kosteloos beschikbaar voor alle internetgebruikers via de World Online portals te bereiken via www.worldonline.com. Om FAST Web search aan te bieden heeft World Online een overeenkomst met Fast Search & Transfer, een marktleider op het gebied van internetzoektechnologie.

James Kinsella, voorzitter van World Online, zei: "Zoekfuncties zijn fundamenteel in het functioneren van internet en vormen de hoeksteen van onze portal strategie. Onze doelstelling is onze netwerkcapaciteiten optimaal te gebruiken om het beste Europese IP distributiesysteem te kunnen aanbieden. Onderdeel hiervan is dat wij onze gebruikers de beste internet-zoekfaciliteiten, in hun eigen taal, willen aanbieden. Hiervoor gebruiken wij FAST Web Search."

Voor meer informatie:
Margaret van Kempen World Online International +31 70 346 3760

Noot aan de redactie:

1. World Online International (hoofdkantoor in Nederland) werd opgericht in 1996 en is een van de grootste en snelst groeiende networked communications bedrijven in Europa. World Online levert toegang tot het internet en biedt een breed scala aan content, toepassingen en diensten aan 3,7 miljoen geregistreerde abonnees (per 30 juni 2000). Het bedrijf bouwt aan een superieur netwerk voor internettoegang en biedt toepassingen en diensten via nationale portals. In samenwerking met partners worden business services in geheel Europa aangeboden. Het bedrijf heeft de grootste geografische spreiding van alle Europese ISPs, met lokale activiteiten in 16 landen. World Online is sinds 17 maart 2000 officieel genoteerd aan de Amsterdamse Effectenbeurs (AEX). World Online heeft samenwerkingsverbanden met bedrijven zoals Shell, Bouygues, Microsoft, Sun, Bertelsmann, Reuters, Oracle en Vodacom (de Zuid-Afrikaanse dochter van Vodafone). Op 7 september 2000 hebben World Online en de Italiaanse service provider Tiscali bekend gemaakt dat zij voornemens zijn beide ondernemingen samen te voegen om het grootste pan-Europese internet netwerk bedrijf te vormen dat nieuwe telecommunicatie, media en e-commerce diensten zal gaan aanbieden aan het grootste pan-Europese klantenbestand. Het bod van Tiscali wordt in oktober 2000 verwacht.

2. De structuur van World Online is gebaseerd op drie kernactiviteiten: access, portal en busines services.

· Access: een efficiënte, flexibele aanbieder van pan-Europese internet communicatiediensten, inclusief dial-up, ADSL en breedband.
· Portals: de nadruk verschuift van eigen content productie en merchandising naar samenwerkingen met content providers en zakelijke relaties met reclame- en e-commercebedrijven.

· Business Services: de focus ligt op de het aanbieden van netwerk- en aanverwante producten en diensten, met name gericht op het MKB. Daarnaast ligt de nadruk op samenwerkingen met application service providers (ASPs) voor dienstverlening aan grote bedrijven, inclusief access en andere diensten zoals breedband, spraak, data en video.

3. World Onlines uitgebreide pan-Europese portal aanbod werd officieel gelanceerd op 25 september 2000. Deze innovatie sluit aan op de doelstelling van World Online om haar netwerkcapaciteiten te maximaliseren en daarmee het beste pan-Europese IP distributiesysteem te kunnen bieden. De portal, beschikbaar via links op www.worldonline.com, biedt de volgende diensten:
· Chat

· Telephony (Voice Over IP)

· Web mail

De chat- en zoekdiensten zijn gratis voor alle gebruikers. Voice Over IP biedt telefoongesprekken voor lagere tarieven dan op dit moment gangbaar zijn. Web mail is gratis voor World Online abonnees.

4. Fast Search & Transfer ASA (FAST) ontwikkelt en verkoopt hoogwaardige en innovatieve zoek-, real time filter- en multimediaoplossingen voor (draadloos) internet en zakelijke markten. Het hoofdkantoor en de Research & Development afdeling zijn gevestigd in Oslo, Noorwegen. Marketing, sales, engineering en operations worden aangestuurd vanuit het Amerikaanse hoofdkantoor in Boston. FAST heeft vestigingen in Trondheim en Tromso in Noorwegen, Manchester en Londen in het Verenigd Koninkrijk en San Francisco in de Verenigde Staten. De producten van FAST behoren wereldwijd tot de meest flexibele zoekmachines, krachtige alert-systemen en state-of-the-art beeld- en videocompressiesystemen. FAST werkt met marktleiders zoals Dell, Exodus, Jazztel, Lycos, Looksmart en Tibco Software. FAST aandelen worden OTC verhandeld in Oslo, Noorwegen. Voor meer informatie: www.fast.no