UBS Capital breidt via Heiploeg positie in garnalen uit

Datum nieuwsfeit: 27-09-2000
Voor onmiddellijke vrijgave Londen, 27 september 2000

UBS Capital breidt via heiploeg positie in garnalen sterk uit met twee nieuwe overnames

UBS Capital, dochteronderneming van het Zwisterse UBS ag, heeft na de overname eerder dit jaar van Heiploeg Shellfish International een tweetal nieuwe acquisities voltooid: Noble House Seafoods Ltd in Guyana en Guiana Seafoods NV in Suriname worden onderdeel van het Groningse Heiploeg. De overname van Heiploeg is inmiddels goedgekeurd door de Europese mededingingsautoriteiten. Noble House en Guiana Seafoods zijn beide belangrijke leveranciers van ongekookte, ingevroren garnalen uit de Atlantische Oceaan. De aankoop van de twee Zuid-Amerikaanse bedrijven betekent dat Heiploeg nu een grotere variëteit aan plaatsen heeft die warm-water garnalen leveren naast de belangrijkste bronnen in Indonesië, Pakistan en Vietnam.

Noble House and Guiana Seafoods versterken met een groei in omzet van meer dan 20% per jaar de leidende positie van Heiploeg als voornaamste leverancier van garnalen aan de Europese en Amerikaanse detailhandel en levensmiddelensector. Heiploeg realiseerde een omzet van 300 miljoen euro in het boekjaar dat eindigde in maart 2000. Dit betekent een stijging van 43% in vergelijking met de cijfers voor dezelfde periode vorig jaar.

Noble House Seafoods en Guiana Seafoods zullen per direct een bijdrage leveren aan de groei en resultaten van de Heiploeg groep. De bedrijven zullen met de huidige vloot van dertig boten (die zal aangroeien tot meer dan veertig over de volgende twee jaren) hun vangst vergroten in een garnalenproductie die niet seizoensgevoelig is. Volgens Edwin Richards, senior partner bij UBS Capital is "deze diversificatie in de levering belangrijk voor de Heiploeg groep omdat het een nog betere continue en stabiele levering van garnalen gedurende het jaar mogelijk maakt".

Noble House en Guiana Seafoods zullen in de Heiploeg groep geïntegreerd worden. Dit volgt na eerdere uitbreidingen van Heijploeg: Vorig jaar heeft de onderneming twee soortgelijke bedrijven gekocht: Morubel (de grootste producent van schaaldieren in België) en Goldfish (een van de leidende leveranciers van Noordzeegarnalen). De directeur van Heiploeg, Hendrick Nienhuis, is blij met Noble House en Guiana Seafood. "We juichen de acquisitie van Nobel House en Guiana Seafood toe omdat we hierdoor aanvullende bronnen tropische garnalen van hoge kwaliteit krijgen", aldus Nienhuis.

UBS Capital werd geadviseerd door KPMG

Voor verdere informatie kunt u contact opnemen met:

Edwin Richards - Partner
UBS Capital
+44 20 7568 7012

Hendrick Nienhuis
Heiploeg Shellfish

Rosie Shepperd
Hoofd Marketing en Communications
UBS Capital
+44 20 7567 2151

UBS Capital is de investeringsmaatschappij van UBS AG. UBS Capital heeft verplichtingen ter waarde van 4,5 miljard euro aan investeringen. UBS Capital past een strategische financiële aanpak toe als partner die waarde toevoegt aan haar deelnemende bedrijven en het management. Hiervoor concentreert UBS Capital zich op directe financiële investeringen en treedt op als opdrachtgever bij het nemen van strategische beslissingen met investeringsvooruitzichten op middellange tot lange termijn. UBS Capital is aanwezig in Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Italië, Nederland, België, Luxemburg, Scandinavië, het VK UK, Singapore, Hongkong, Korea en Australië en is gelieerd met bedrijven in de VS, Brazilië en Argentinië.