Nederlandse M3-groei in recente maanden bijna gehalveerd

27 september 2000

Statistisch Bulletin September 2000

Nederlandse M3-groei in recente maanden bijna gehalveerd

De Nederlandse M3-groei is de afgelopen maanden aanzienlijk teruggelopen van ruim 10% in de eerste helft van 2000 tot 6,5% in juli (12-maandsstijging). Het gaat hier om de zogenoemde `nationale bijdrage aan de M3 in het eurogebied'. Deze tragere groei hangt per saldo vooral samen met een teruglopen van de kredietgroei. Zo zwakte de expansie van de kredietverlening aan de private sector in juli af tot 13,9%, vergeleken met 15,8% over de twaalf maanden tot en met april. Op basis van kwartaalcijfers blijkt vooral het krediet met een looptijd langer dan 5 jaar - met name woninghypotheken aan huishoudens
- langzamer te zijn toegenomen.

Opnieuw record-inleg bij beleggingsinstellingen

De recordinleg bij beleggingsinstellingen in de maanden januari-maart van dit jaar is in het tweede kwartaal zelfs nog ruim overtroffen: er werd voor EUR 4,3 miljard netto aan middelen ingelegd. Daarmee is de totale inleg in de eerste helft van 2000 uitgekomen op EUR 8,0 miljard. Dat is ruim een kwart meer dan de inleg in geheel 1999 (EUR 6,3 miljard). Het zogenoemde indirect beleggen (d.w.z. via beleggingsinstellingen) is dit jaar derhalve verder toegenomen. In het verslagkwartaal waren ook de aandelenfondsen weer populair. De neerwaartse correctie van bij voorbeeld de technologieaandelen heeft noch de aanbieders van beleggingsfondsen noch de beleggers echt afgeschrikt. Uit de netto-inleg bij gemengde fondsen, vastgoedfondsen en obligatiefondsen kan worden afgeleid dat beleggers ook wat meer zekerheid dan wel risicospreiding zochten.

Grensoverschrijdend effectenbezit fors toegenomen

Het grensoverschrijdend effectenbezit is in 1999 fors toegenomen (+ EUR 285 miljard). De stijging was min of meer gelijk verdeeld over Nederlandse en buitenlandse effecten en ook over netto aankopen en koersstijgingen. Nederlandse beleggers profiteerden bij hun netto aankopen in EU-landen als Frankrijk, Italië, Spanje, Zweden en Finland van de stijging van de nationale beurzen. Maar ook de belangstelling voor Amerikaanse aandelen was wederom zeer groot; het bezit daarvan groeide met 62% tot EUR 92,1 miljard. De drijvende kracht hierachter zijn de institutionele beleggers. Hun buitenlandse aandelenportefeuilles groeiden in 1999 met EUR 85 miljard tot bijna EUR 192 miljard. Institutionele beleggers zijn de laatste jaren steeds meer in het buitenland gaan beleggen: eind juni 2000 bestaat maar liefst 80% van de aandelenportefeuille van pensioenfondsen uit buitenlandse aandelen. Voor de totale groep Nederlandse institutionele beleggers is dat 73%.

OTC-derivatenmarkt in 1999 sterk gegroeid

De omvang van de onderhandse derivatenactiviteiten van Nederlandse banken is in 1999 verder toegenomen (tot USD 4600 mrd). Vooral rentederivaten groeiden sterk (+ 50 à 60%). Mede vanwege de intrede van de euro zijn valutacontracten echter in onderliggende waarde afgenomen. Voor een deel komt dit doordat de invoering van de euro per begin 1999 veel valutahandel tussen de voormalige Europese munten overbodig heeft gemaakt. Daarnaast leidde bezorgdheid in de markt omtrent de liquiditeit tijdens de millenniumovergang tot een daling van contracten die zich uitstrekte tot in het nieuwe jaar.

Effectieve wisselkoersen opnieuw berekend

De komst van de euro is aanleiding geweest om voor het eurogebied de berekening van de effectieve wisselkoersen van nationale valuta's te actualiseren. Hoewel de euro de opvolger is van de nationale munten, is het verwarrend om te spreken van de effectieve wisselkoers van de euro als opvolger van de effectieve wisselkoers van bij voorbeeld de gulden. Daarom hebben de ECB en de nationale centrale banken afgesproken voor de individuele landen de term
`concurrentie-indicator' te hanteren in plaats van `effectieve wisselkoers'.

Voor vragen of nadere informatie kunt u zich wenden tot drs. A.G. Groothoff, directie-adviseur (tel: 020 - 524 2701). U kunt het Statistisch Bulletin downloaden of bestellen bij de Afdeling Externe betrekkingen en voorlichting (tel: 020 - 524 3542)