Siemens toont nieuwste ontwikkelingen bij motion control

Datum nieuwsfeit: 27-09-2000
Siemens Nederland N.V.

IPE 0900.103 nl

Den Haag, woensdag 27 september 2000

Vakbeurs Aandrijftechniek: Siemens toont nieuwste ontwikkelingen bij motion control

p de vakbeurs Aandrijftechniek laat Siemens de nieuwste ontwikkelingen zien bij de verschillende concepten, waarin motion control kan worden uitgevoerd. In de diverse modellen voor de PC-based, Simatic-based en Drive-based motion control komen de voordelen en de karakteristieke eigenschappen van deze drie verschillende aandrijfconfiguraties uitstekend naar voren.

In de huidige ontwikkelingen vormt motion control steeds meer een onderdeel van de complete automatiseringsconfiguratie. De ontwikkelingen bij Siemens op het brede gebied van motion control zijn toonaangevend voor de vooruitgang, die wordt geboekt in de richting van 'Component Based Automation'. De koppeling van de automatiseringsconfiguratie met de aandrijfmotoren verloopt via Profibus-DP.

Het PC-based concept bestaat uit de integratie van de software van de Sinumerik 840 Di in een PC. Dit concept omvat de functionaliteit van de Siemens numerieke besturingen. Door de integratie in het PC-platform is het PC-based concept volledig open. De applicatie is te combineren met het bedienen en visualiseren van het bedrijfsproces. De technologie voor motion control, de PLC-functionaliteit, de bediening en de visualisatie verlopen hierbij parallel. Als aanvulling op de open hardware is het met name de open software onder Windows NT, die het mogelijk maakt dat het complete bedrijfsproces soepel verloopt. Hierbij heeft de gebruiker via ProTool/Pro volledige toegang tot de visualisatietechnologie. PC-based control met Sinumerik 840Di is volledig afgestemd op het gebruik van het brede Siemens-spectrum Simodrive en Posmo servo- respectievelijk en stappenmotoren voor lineaire en roterende asverplaatsingen.

De ontwikkelingen van PC-based control gaan ook in de richting van gecertificeerde koppelingen met planningsystemen voor de productie, zoals SAP R/3. Hierdoor is de productiviteit en het gebruik van de betreffende machine-onderdelen verder te optimaliseren. Daarnaast gaan de ontwikkelingen in het gebruik van PC-based motion control in het synchroniseren van aangedreven assen in het bedrijfsproces, positionering, interpolatie tussen onderlinge assen en stootbegrenzing in bewegingen.

Simatic-based motion control bestaat uit de functiemodule FM 357 geïntegreerd in de Simatic S7-controllers. De functiemodule is geschikt voor vierassige interpolatie, positioneren, synchroniseren, bewegingen voor handling, vliegende meting en eenvoudige real-time wiskundige bewerkingen. De integratie in de Simatic-controller is de basis voor een breed gebied van automatiseringsapplicaties. De afloop van het bedrijfsproces wat betreft de motion control is volledig te verknopen met het Simatic-S7-programma. Als aandrijvingen worden dezelfde servo- en stappenmotoren in combinatie met de bijbehorende frequentieregelaars toegepast als bij numerieke besturingen. De nauwkeurigheidsklasse ligt eveneens op hetzelfde kwalitatief hoge niveau.

Bij Drive-based motion control zijn de technologie voor motion control en de PLC-functies geïntegreerd in de Simovert Master Drives. Deze omvangrijke familie van frequentieregelaars heeft in de afgelopen jaren door continue productinnovatie zijn kwaliteit bewezen en neemt een vooraanstaande positie op de markt in. Met de Master Drives zijn bij motion control aandrijfmotoren van enkele honderden Watts tot vele honderden kiloWatts in toerental te regelen. De functionaliteit van Drive-based motion control omvat verder het in- en uitschakelen van elektronische koppelingen, curvenschijven, schakelnokken, trekstangen en elektronische tandwielkasten. Welke as als master functioneert en welke assen als slaves worden toegepast legt de gebruiker vast in de programmatuur, die eenvoudig is te vervaardigen. Configuraties met Simovert Master Drives kunnen vele tientallen aandrijfassen omvatten. De flexibiliteit in de opbouw wordt ondersteund door de afstemming van de afzonderlijke modules voor het voeden van de motoren. Als aandrijfmotoren worden afhankelijk van de applicatie zowel de standaard kortsluitankermotoren gebruikt als motoren met een hoger performanceniveau.

Nadere inlichtingen voor de lezer:
divisie Industriële Producten en Energieverdeling, de heer R.J.W.P. Waayer,
tel. (070) 333 3209

Nadere inlichtingen voor de redactie:
afdeling Persvoorlichting, Bernard H. Bos
tel. (070) 333 2325