Schaakvereniging Ordina speelt voor de tweede dag gelijk

Datum nieuwsfeit: 27-09-2000

ORDINA NV

Schaakvereniging Ordina speelt voor de tweede dag gelijk

Schaakvereniging Ordina heeft de partij tegen Danko Bass uit de Oekraine in evenwicht afgesloten. Het werd een spannende slot voor de Nederlanders. Bij de stand van 2-3 in het voordeel van Danko Donbass bleek Tkachiev over stalen zenuwen te beschikken in zijn partij tegen Savchenko en haalde het gelijkmakende derde punt voor SV Ordina binnen. Hoewel hij eerder in tijdnood was, bleef hij goed rekenen en won uiteindelijk de dame.
Het einde van de vormcrisis van Timman is nog niet in zicht. Hij stond toe dat Baklan twee vrijpionnen kreeg en zocht vervolgens tevergeefs naar tegenspel. Dit verlies werd snel gevolgd door een remise van Gurevich. Drie maal herhaling van de stelling lag hieraan ten grondslag. Volgens Gurevich had er ook niet meer ingezeten. Op borden 1, 2 en 6 speelden respectievelijk Van Wely, Adams en Vaganian een gelijk spel. Van Wely hield een toreneindspel met een pion minder in evenwicht, Adams zag geen mogelijkheid om verder te komen in een eindspel toren plus licht stuk en ieder vier pionnen. Vaganian speelde iets te snel, liet op deze wijze Timoshenko de stelling dicht schuiven en moest in remise berusten.

Bij de belangrijke wedstrijd St. Petersburg tegen Bosna Sarajevo, resp. de nummers twee en drie zag er na vijf remises alles naar uit dat Sokolov voor de laatstgenoemde ploeg het punt ging binnenhalen. Het was zeker dat hij een stuk ging winnen, echter de manier waarop hij dit deed gaf zijn tegenstander Sakaev van St. Peterburg de gelegenheid remise af te dwingen door eeuwig schaak. Een streep door de rekening van Sokolov en Bosna Sarajevo.

Spelen volgens het Zwiterse (indelings) systeem. Het Zwitsers systeem in uitgedacht om een zo gelijk en eerlijk mogelijke loting te bepalen bij schaaktoernooien. Het principe bestaat eruit dat teams alleen opponenten treffen van gelijke sterkte. In de eerste ronde speelt de nummer 1 tegen de club of speler die net onder de helft zit van het totaal aantal deelnemers. De nummer 2 tegen de diegene die daar weer net onder zit, enz.
Dat dit nog geen geheel gelijke indeling te zien geeft komt door de factor toeval. SV Ordina heeft in dit toernooi steeds ongelukkig geloot. Na vier ronden zijn reeds drie tegenstanders geloot uit de top tien. Om precies te zijn de nummers 18, 9, 7 en 5. Een van de grote concurrenten, Bosna Sarajevo heeft een lichtere loting getroffen in de nummers 20, 11, 17 en 2
De laatste tegenstander is weliswaar zeer sterk maar die krijgt SV Ordina waarschijnlijk ook nog. Het is goed mogelijk dat na 7 ronden toch de bordpunten gaan beslissen en dan tellen de bordpunten uit de eerste ronden even zwaar als de laatst behaalde.

Belangrijkste matches:
St Peterburg (Rus) - Bosna Sarajevo (BIH) 3 - 3 Danko Dobass (Ukr) - SV Ordina 3 - 3 Beer Sheva (Isr) - Pol Warsaw (pol) 1 1/2 3 1/2 Kis. Hercegovina (BIH) - Rad. Niksic (Yug) 3 - 3 Rock. Stockholm (Swe) - Univ. Majkop (Rus) 3 1/2 2 1/2

1. R. Ponomariov - L. van Wely 1/2 1/2
2. A. Onishuk - M. Adams 1/2 1/2
3. V. Baklan - J. Timman 1 - 0
4. Y. Kruppa - M. Gurevich 1/2 1/2

5. S. Savchenko - V. Tkachiev 0 - 1

6. G. Timoshenko - R. Vaganian 1/2 1/2
Stand na 4 ronden

7 pnt. St Petersburg, Bosna Hercegovina en Pol. Warsaw 6 pnt. SV Ordina, Danko Donbass, Kis. Hercegovina en Merkur Graz

Over het toernooi
De Nederlandse schaakclubkampioen Ordina uit Breda doet van 23 september tot en met 1 oktober mee aan de Europese schaakkampioenschappen voor clubteams. Ordina verdedigt de titel van vorig jaar. Het toernooi wordt gehouden in het plaatsje Nuem dat in Bosnië dicht bij Sarajevo ligt.

Dit jaar wordt volgens een geheel nieuwe opzet gespeeld, er wordt een zeven ronden durend toernooi volgens Zwitsers systeem gespeeld. Er dingen in totaal circa 35 teams uit geheel Europa (inclusief Israël) mee naar de titel.

Het team van Ordina bestaat uit grootmeesters M. Adams, M. Gurevich, J. Timman,V.Tkachiev, R. Vaganian, L. van Wely en J. van der Wiel. Als teamleider treedt voorzitter Henk Verstappen op.

Verdere informatie over het toernooi is te vinden op de website van het evenement: www.eurocup2000-bosna.com. Op www.ordina.nl wordt dagelijks verslag gedaan van de verrichtingen van schaakvereniging Ordina.

Mededeling voor de media: om in contact te treden met het team van SV Ordina kunt u bellen met
Ronald Florisson
Mobiel 06 250 54 634