Siemens doet forse investering in Zuid Amerika

Siemens Nederland N.V.

ICM 200009.036

Den Haag, woensdag 27 september 2000

Siemens doet forse investering in Zuid Amerika - 700 Miljoen dollar voor mobiele technologie in Brazilië

Siemens Mobiele Informatie en Communicatie (ICM) gaat haar marktaandeel in Latijns-Amerika vergroten door fors te investeren in Brazilië. Na een klantenkring in te hebben opgebouwd in Chili, Venezuela, Argentinië, Colombia en Mexico, wil Siemens in Brazilië haar marktpositie verstevigen met een investering van circa 700 miljoen dollar voor de komende drie jaar. Dat geld wordt voornamelijk besteed aan het verbeteren van het GSM 1800 netwerk. Siemens zal ruwweg 1000 nieuwe banen scheppen en verwacht uit te groeien tot de grootste GSM-leverancier van het land. Vorige week maakte het concern nog bekend dat het op de Nederlandse markt tweede is met de verkoop van mobiele telefoons.

Met meer dan 170 miljoen inwoners is Brazilië van alle latijnsamerikaanse landen de grootste markt voor mobile business-oplossingen. Siemens is goed vertegenwoordigd in Brazilië, niet alleen door fabrieken in Manaus en Curitiba, maar ook door centra voor ontwikkeling, research en training. Siemens beschikt over de grootste distributieketen van het land. Juist omdat het concern ook elders in de wereld sterk vertegenwoordigd is, bevindt het zich in een goede conditie om zich een toppositie te verwerven op de opkomende braziliaanse GSM-markt.
Momenteel maakt zo'n 12 procent van alle 500 miljoen inwoners van Latijns-Amerika gebruik van mobiele telefoons en diensten. Alleen al in Brazilië zijn er ruim 19 miljoen gebruikers, dat is ongeveer 11 procent. Afgezet tegen het gemiddelde van 45 procent in Europa, is het wel duidelijk dat er uitstekende groeimogelijkheden zijn. Siemens is van plan om complete GSM-oplossingen te leveren: van telefoons tot de meest geavanceerde netwerken.

GSM, wereldwijd de meest gebruikte standaard voor mobiele communicatie, maakt het mogelijk nieuwe mobiele diensten en voorzieningen in Brazilië te introduceren, zoals international roaming, intelligente SIM-cards, tweeweg-SMS en high-speed mobiele data. Bovendien is GSM 1800, als nieuwe standaard, optimaal voor de ontwikkeling van derde generatie toepassingen (3G/UMTS). Siemens biedt vele mobiele Internet-diensten, waaronder toepassingen op basis van GSM en WAP. Om haar ervaring en expertise op technisch gebied te onderstrepen, presenteerde Siemens deze week het eerste GPRS-gesprek in Brazilië via een live-netwerk.

Meer informatie over deze Siemens-divisie vindt u op: www.siemens.de/ic/mobile

Nadere informatie voor de redactie:
Afdeling Persvoorlichting, André van Schoonderwoerd den Bezemer Tel.: 070 - 333 2272