Politiebericht: landelijk nummer niet-spoedeisende hulp

Datum nieuwsfeit: 27-09-2000

Politiebericht Brabant-Zuid-Oost: Eindhoven september 2000 Landelijk Telefoonnummer Politie komt eraan

Geen spoed wel politie:0900-8844

Op 27 september a.s. is het landelijk telefoonnummer voor niet-spoedeisende hulpverlening voor de Nederlandse politie een feit. Het nummer 0900-8844 vervangt de oorspronkelijke toegangsnummers van de politie. Door de invoering van het nummer hoeft iedere Nederlandse burger voor niet spoedeisende gevallen maar één nummer te onthouden. Het alarmnummer 1-1-2 voor spoedeisende hulpverlening van politie, brandweer en ambulance blijft ongewijzigd bestaan.

Betere dienstverlening Tachtig procent van de contacten met de politie verloopt telefonisch. Het landelijk nummer 0900-8844 voorziet in de behoefte aan een betere en eenvoudigere bereikbaarheid van de politie. Het nummer is dag en nacht bereikbaar, iedere beller komt uit bij de politie bij hem of haar in de regio* en de meest voorkomende vragen en verzoeken om informatie worden direct afgehandeld. Niet alleen wordt een beller sneller geholpen bij een vraag, de politie krijgt ook meer ruimte om aandacht te besteden aan de politiezorg op straat.

Servicecentrum In september kunnen in onze regio de oorspronkelijke telefoonnummers van de politiebureaus nog wel worden gebeld, maar krijgt een inwoner al als eerste een medewerker van het speciaal ingerichte Servicecentrum van de Regiopolitie Brabant Zuid-Oost aan de lijn. Dit Regionale Servicecentrum is het telefonische aanspreekpunt voor iedereen in onze regio. De goed opgeleidde medewerkers van dit centrum hebben toegang tot alle mogelijke informatiesystemen en kunnen een groot deel van de gestelde vragen direct beantwoorden. Als een telefoontje om actie vraagt binnen een bepaalde afdeling van de Regiopolitie Brabant Zuid-Oost, dan wordt dat meteen doorgegeven aan de politiefunctionaris waar de vraag thuishoort. Bij elk plaatselijk politiebureau is daarenboven voor de coördinatie van gebiedsgebonden vragen een Afdelingsservicecentrum ingericht. Samen met de medewerkers van het Regionaal Servicecentrum zien de medewerkers van deze centra er op toe, dat de vragen die echt binnen dié afdeling van de Regiopolitie Brabant Zuid-Oost thuishoren op de juiste plek terechtkomen en worden afgehandeld. Ook iemand die naar het bureau komt zal als eerste door deze medewerkers te woord worden gestaan. Wanneer alle medewerkers van het Regionaal Servicecentrum in gesprek zijn, beantwoorden de Afdelingsservicecentra bovendien de binnenkomende telefoontjes. Daar merkt de beller in principe niets van. Als iemand in onze regio deze medewerkers aan de telefoon krijgt wordt de telefoon ook beantwoord met Regiopolitie Brabant Zuid-Oost, u spreekt met , waarmee kan ik u van dienst zijn. Deze medewerkers hebben dezelfde informatiesystemen tot hun beschikking en handelen een vraag op dezelfde wijze af of schakelen naar de juiste persoon binnen de regio door.

Dertig cent per minuut Het Landelijk Telefoonnummer Politie (0900-8844) is bedoeld voor niet spoedeisende zaken waarvoor de beller de politie nodig heeft. Het nummer kost 30 cent per minuut. Dit zijn de werkelijke kosten om één telefoonnummer aan de hand van de postcode uit te laten komen op circa 60 locaties. Het betreft voor het overgrote deel de kosten voor de technische telecomvoorzieningen, waarvoor aan KPN moet worden betaald*. Overigens zal een telefoontje met de politie via 0900-8844 met dit verhoogde tarief niet per sé duurder zijn dan dat een gemiddeld gesprek vroeger kostte. Doordat de beller direct kan worden geholpen zal een gesprek vaak korter duren dan voorheen het geval was.

* Mobiel bellen Als met een mobiel toestel wordt gebeld, herkent het netwerk van de KPN het gebied van waar gebeld wordt, zodat de beller in de regio terechtkomt waar hij of zij zich bevindt. Andere telecom-aanbieders hebben deze voorzieningen niet, zodat deze telefoontjes in eerste instantie bij het Korps Landelijke Politie binnenkomen. Deze verbindt door naar de juiste regio.