Overdracht hulpgelden voor slachtoffers cycloon Orissa

Overdracht hulpgelden voor slachtoffers cycloon Orissa

Den Haag, 27 september 2000

OVERDRACHT INGEZAMELDE HULPGELDEN VOOR SLACHTOFFERS CYCLOON INDIA

Cordaid en Himos bieden Indiase ambassadeur als symbool royale cheque Orissa aan

Voorzitter Ramnath van stichting HIMOS, de organisatie van hindoes en moslims voor ontwikkelingssamenwerking, zal vrijdag 29 september a.s. om 16.30 uur een cheque van fl. 85.000,- overhandigen aan directeur Hans Kruijssen van de ontwikkelingsorganisatie Cordaid. Het geld is bestemd voor slachtoffers van de cycloon in Orissa, India, najaar 1999, en bijeengebracht door de achterban van Himos middels een landelijke inzamelingsactie.
Kruijssen zal de cheque tijdens bijeenkomst symbolisch presenteren aan de ambassadeur van India. Hiermee willen Himos en Cordaid onderstrepen dat mensen in India zelf de opbouw van hun verwoeste streek ter hand hebben genomen en dat mensen en organisaties in Nederland daarbij steun bieden.

Onmiddellijk na de cycloon kwam de solidariteit vanuit Nederland op gang. Het geld kwam al beschikbaar voor de wederopbouw van het getroffen gebied. Zo krijgen vrouwen in gemeenschapscentra een training om eigen bedrijfjes op te zetten en lokale producten te verbouwen. Zij participeren in groepen waardoor ze microkredieten kunnen krijgen voor hun productie en afspraken kunnen maken over voorraden, gezamenlijke aankoop van grondstoffen etc.. De vrouwen krijgen hierdoor niet alleen een grotere financiële armslag, maar kunnen bovendien met elkaar ervaring en ideeën uitwisselen. In het gebied zal ook een gebouw worden gerealiseerd dat als school en vaktraininginstituut gaat dienen. Hierdoor kunnen (wees)kinderen en jongeren een training volgen in textiel, elektra, computergebruik en reparatie van gebruiksartikelen.

Orissa
Orissa kende najaar 1999 één van de zwaarste cyclonen in haar geschiedenis. De overstromingen maakten veel slachtoffers. Veel dorpen werden weggevaagd, meer dan 50.000 mensen werden dakloos en de infrastructuur werd geheel vernield. Gezinnen werden uit elkaar en bestaansbronnen compleet vernietigd. De materiele schade (bedrijven, huizen, gebouwen, infrastructuur, voedselvoorraden) liep in de miljarden. Het gebied, de graanschuur van Orissa, is ongeveer even groot als Nederland, is nu als gevolg van de hoge vloedgolven verzilt en daarom ongeschikt geworden voor landbouw. Zonder meerjarige, gerichte structurele hulp zijn de overlevenden van deze ramp en anderen die direct van de voedselproductie afhankelijk waren, aan hun lot overgeleverd.

Himos en Cordaid
Himos en Cordaid werken sinds 1988 samen en integreerden in 1999 hun werkzaamheden. Himos onderhoudt de contacten met haar Nederlandse achterban in de vorm van voorlichtings- en bewustwordingsactiviteiten en brengt haar specifieke kennis en contacten in. Cordaid financiert de ontwikkelingsprojecten. De samenwerking is uniek omdat deskundigheid, netwerken en fondsen bij elkaar worden gebracht van een al jaren bestaande Nederlandse ontwikkelingsorganisatie met die vanuit de kring van allochtone Nederlanders. Himos ontstond in 1988 als initiatief van o.a. Surinaamse en Turkse Nederlanders met het oog op ondersteuning van sociaal-economische initiatieven in hun landen van herkomst. Daarnaast organiseert ze bewustwordings- en voorlichtingsactiviteiten voor haar Nederlandse achterban in de vorm van seminars, congressen en deelname aan festivals.

Vrijdag 29 september a.s. 16.30 uur. Centrum EEKTA Bhavan, Boylestraat 20, Den Haag.

R. Ramnath, voorzitter Himos, tel 0174 416052 of mobiel 06 2607 4407 of
Marjolein Schuurmans, hoofd Externe Communicatie Cordaid, tel 070 3136 333 of 06 5342 8003

28 sep 00 11:05