Weg vrij voor samenwerking BASF en Shell

Datum nieuwsfeit: 28-09-2000
BASF

Weg vrij voor Basell

De Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) heeft de weg vrij gemaakt voor de samenwerking tussen de Koninklijke Nederlandse Shell Groep (Shell) en BASF AG op het gebied van polyolefinen.

De nieuwe 50:50 joint-venture was reeds, onder bepaalde condities, goedgekeurd door de Europese mededingingsautoriteiten. De joint-venture zal opereren onder de naam Basell. De bestaande ondernemingen Montell (100% Shell), Elenac (50/50 Shell/BASF) en Targor (100% BASF) zullen worden samengevoegd in de joint-venture. Gezamenlijk beschikt men over de grootste productiecapaciteit voor polyolefinen ter wereld met een omzet van meer dan zes miljard dollar per jaar.

Basell zal op het gebied van polypropyleen wereldwijd marktleider worden. Voor polyethyleen neemt de joint venture de vierde plaats in op de wereldmarkt. Het hoofdkantoor van het bedrijf wordt gevestigd in Hoofddorp, Nederland. Ongeveer 10.000 mensen zijn werkzaam voor deze onderneming die 20 productielocaties heeft in Europa, Azië en de Verenigde Staten. Met de oprichting van Basell verwacht men synergie-effecten te bereiken van meer dan 100 miljoen dollar. Dit is met name in Europa, waar zich een groot aantal gelijksoortige activiteiten bevinden.

Dr. Volker Trautz, die tot het voorjaar 2000 als lid van de Raad van Bestuur van BASF AG voor het segment Kunststoffen en Vezels verantwoordelijk was, wordt president directeur van Basell. Trautz: "We gaan nu snel verder met de integratie van de drie ondernemingen en blijven onze klanten hoogwaardige producten en innovatieve oplossingen voor hun problemen aanbieden. Met Basell willen we de leidende positie op de markt in polyolefinen innemen."

Een foto van Dr. Volker Trautz vind u in het fotoarchief

Voor nadere informatie: