Gasunie en Gazexport sluiten dienstencontract

Datum nieuwsfeit: 28-09-2000

NEDERLANDSE GASUNIE N.V.

Gasunie en Gazexport sluiten dienstencontract

Gasunie en het Russische Gazexport (dochter van Gazprom) hebben een contract ondertekend voor de levering van diensten door Gasunie aan Gazexport. Deze overeenkomst sluit aan bij het contract dat de twee maatschappijen december vorig jaar sloten voor de levering van 80 miljard m3 Russisch gas aan Nederland.

Het dienstencontract gaat op 1 oktober 2001 in en heeft een looptijd van vijftien jaar. Gasunie zal Gazexport voorzien van extra capaciteit. Het vermogen om gecontracteerde hoeveelheden gedurende het hele jaar probleemloos af te leveren wordt in de gaswereld capaciteit genoemd. Extra capaciteit geeft Gazexport de mogelijkheid om de leveranties van aardgas te spreiden over het jaar, hetgeen bijdraagt aan de flexibiliteit en de betrouwbaarheid van de levering van Russisch aardgas aan West-Europa.

Gazexport is al een kwart eeuw een grote exporteur van aardgas naar West-Europa en dekt twintig procent van de behoefte. Doordat het gas over grote afstanden moet worden vervoerd, ontstaat er bij het Russische bedrijf behoefte aan capaciteit tegen economisch aanvaardbare condities. Gasunie, dat op het ogenblik een van de belangrijkste leveranciers van gas en capaciteit is voor de Westeuropese markt, kan over voldoende gas beschikken om het huidige verkoopniveau te handhaven, maar is tevens in staat om capaciteit voor de lange termijn beschikbaar te maken.

Beide partijen zijn tevreden over het thans ondertekende contract. Voor Gazexport betekent het een verdere verbetering van de flexibiliteit en betrouwbaarheid van Russische gasleveringen aan West-Europa. Gasunie vindt de overeenkomst passen in haar streven om gasdiensten aan de energiemarkt aan te bieden. Daarnaast versterkt het contract de positie van Gasunie op de Europese gasmarkt.

Groningen, 28 september 2000

Voor meer informatie: P. Bakker, 050 - 5212160