Microsoft en partners lanceren Windows Datacenter Program

Datum nieuwsfeit: 28-09-2000

Microsoft en partners lanceren van Windows Datacenter Program

Bundeling van Windows 2000 Datacenter Server, hardware en ondersteuning

Schiphol-Rijk, 28 september 2000 - Op het Microsoft Enterprise 2000 Launch Event in San Francisco heeft Steve Ballmer, president en CEO van Microsoft, het startsein gegeven voor het Windows Datacenter Program. Binnen dit programma werkt Microsoft samen met strategische partners aan optimale oplossingen voor bedrijfskritische computeromgevingen. Compaq, Unisys, HP, Dell, IBM, Stratus Computer Systems, Amdahl, ICL en Fujitsu Siemens hebben in het kader van dit programma reeds oplossingen aangekondigd. Tegelijkertijd lanceert Microsoft het Datacenter Infrastructure Vendor Program (DIV) waarvoor leveranciers van bedrijfsinfrastructuur zich kunnen kwalificeren.

Steve Ballmer: "Binnen het Windows Datacenter Program biedt een team van marktleiders innovatieve technologie en breed gesteunde alternatieven voor dure leverancierseigen systemen. Klanten profiteren van een compromisloze betrouwbaarheid, flexibiliteit en schaalbaarheid."

Al Gillen, Research Manager voor systeemsoftware van IDC: "Met Windows 2000 Datacenter Server heeft Microsoft eindelijk het gereedschap in handen om nieuwe kansen op de markt voor datacentra te creëren. De combinatie van dit besturingssysteem met de infrastructuur voor certificering van systemen en ondersteuning van klanten, zoals het is ontwikkeld door Microsoft en haar partners, maakt van Windows Datacenter Server een serieus alternatief voor de bestaande Unix-oplossingen."

Voordelen voor klanten
Diverse ondernemingen omarmen het Windows Datacenter Programma om grotere betrouwbaarheid, schaalbaarheid en beschikbaarheid te verkrijgen dan bestaande datacenter-oplossingen kunnen bieden. Andere voordelen zijn een snelle time-to-market, een betere prijs/kwaliteitsverhouding en de vrije keuze uit diverse hardware leveranciers. Freemarkets, een marktleider op het gebied van online veilingen, heeft als een van de eerste bedrijven gekozen voor het Windows Datacenter Program. Bill Blair, Senior Vice President en CTO van Freemarkets: "Wij draaien dagelijks een omzet van miljoenen dollars. Als ons systeem plat gaat zijn wij compleet van de markt. Wij hebben de voorkeur gegeven aan het Windows Datacenter Program boven leverancierseigen systemen om onze wereldwijde B2B-marktplaats schaalbaar te maken en om onze up-time te kunnen verhogen van 99,9 procent tot 99,999 procent. Wij kunnen onze kopende en verkopende klanten verzekeren dat ons systeem niet meer dan enkele minuten per jaar zal falen. We verwachten dat we deze investering binnen een half jaar hebben terugverdiend."

Gecertificeerde leveranciers
Windows 2000 Datacenter Server is uitsluitend beschikbaar bij partnerbedrijven die in het kader van het Windows Datacenter Program worden gecertificeerd. Op dit moment zijn de volgende partners gecertificeerd: Amdahl, Compaq, Dell, Fujitsu Siemens, HP, IBM, ICL Stratus en Unisys. Deze partners leveren Windows 2000 Datacenter Server in hun specifieke configuraties en oplossingen.

Certificering bij Veritest Labs
Inmiddels is Veritest Labs gestart met het testen ten behoeve van de certificering van applicaties voor Windows 2000 Datacenter Server. Deze certificering is een uitbreiding van het bestaande certificeringprogramma voor het Windows 2000 besturingssysteem. Het Windows Datacenter Program vereist dat alle applicaties rigoureus worden getest op complete reeds gekwalificeerde oplossingen. De certificering garandeert klanten dat uitsluitend de betrouwbaarste en stabielste oplossingen op de markt worden gebracht.

Over het Windows Datacenter Program
Het Windows Datacenter Program staat voor een complete combinatie van software, hardware en ondersteunende diensten, waarmee moderne ondernemingen zich kunnen verzekeren van hoge betrouwbaarheid, schaalbaarheid en beheersbaarheid voor bedrijfskritische e-commerce- en hosting-omgevingen. Het programma is specifiek ontworpen om tegemoet te komen aan de behoeften van veeleisende klanten en biedt hun één aanspraakpunt voor service (ondersteund door Microsoft en de server-leveranciers). Alle geleverde systemen zijn gecertificeerd na een rigoureuze testfase op basis van complete systemen in plaats van individuele componenten. Onderhoud, controle, software-updates en hardwarevervanging worden centraal gecoördineerd en worden ondersteund door een nieuw Microsoft Certified Support Center (MCSC) voor datacenter-toepassingen.

Voor meer informatie over Windows Datacenter Program zie: www.microsoft.com/windows2000/guide/datacenter

Voor klantreferenties over Windows Datacenter Server zie: www.microsoft.com/windows2000/guide/datacenter/studies/default.asp

Microsoft
Microsoft (NASDAQ: MSFT) is opgericht in 1975 en is marktleider op het gebied van software voor privé- en zakelijk computergebruik. Het bedrijf levert een brede reeks aan producten en diensten die ontwikkeld zijn om mensen meer mogelijkheden te bieden tot een prettiger en gemakkelijker gebruik van de computer, ongeacht waar, wanneer en hoe zij dat willen.

Voor meer informatie:
Microsoft B.V., Michiel Gosens, Public Relations Manager, telefoon: +31 (0)20 - 500 12 74 of Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Perlita Fränkel, telefoon: +31 (0)23 - 562 82 08.

Dit persbericht en andere persinformatie van Microsoft kunt u ook vinden op de Microsoft Benelux website op pagina www.microsoft.com/benelux/press/.

Microsoft en Windows zijn hetzij gedeponeerde handelsmerken hetzij handelsmerken van Microsoft Corporation in de Verenigde Staten en/of andere landen. Alle andere merk- en productnamen zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectieve houders.