DMDsecure biedt grootschalige online-muziekdistributie

Datum nieuwsfeit: 28-09-2000

DMDsecure biedt grootschalige online-muziekdistributie op basis van Microsoft Windows Media Technologies

Digital Media Distribution service provider werkt samen met Barito Innovators, Hewlett Packard, Microsoft en PSINet

Schiphol/Rijk, 28 september 2000 - DMDsecure lanceert als eerste in Europa een online-distributieplatform voor de muziekindustrie op basis van de laatste versie van Windows Media Technologies. Met dit platform kunnen muziekmaatschappijen en online-winkels onder hun eigen voorwaarden muziek aanbieden via Internet. DMDsecure heeft reeds enkele klanten in Nederland en op korte termijn zal het platform ook in Duitsland in gebruik worden genomen. Het platform is ontwikkeld in nauwe samenwerking met Barito Innovators, Hewlett Packard, Microsoft en PSINet en bestaat uit een server-applicatie en een Internet-infrastructuur. Het biedt de mogelijkheid digitale muziek op maat te distribueren.

DMDsecure wil de online-muziekconsument naar de Internet-winkels brengen. Hiervoor heeft het bedrijf samen met Barito Innovators, dat op basis van nieuwe technologieën kwalitatief hoogstaande applicaties bouwt, in korte tijd de serverapplicatie voor het platform ontwikkeld. De applicatie geeft de consument een sleutel - te verkrijgen bij de online-winkels - waarmee hij of zij muziek kan downloaden en beluisteren. De sleutel is een digitale licentie, die op allerlei manieren is te programmeren. Zo is het mogelijk dat een liedje alleen gedurende een bepaalde tijd beluisterd kan worden, of een beperkt aantal keren. Met de applicatie van DMDsecure kunnen online-winkels hun klanten ook abonnementen op muziek aanbieden of gratis muziek ter promotie van een nieuwe cd. De marketingmogelijkheden met de applicatie zijn nagenoeg onbeperkt.

Stimulans
"Onze service zal een belangrijke stimulans zijn voor de groei van de digitale muziekdistributie", zegt Rist Brouwer, chief executive officer van DMDsecure. "Wij creëren een klassieke win-win-situatie. Niet alleen voor de muziekmaatschappijen en online-winkels, die hun klanten bijzondere aanbiedingen doen door gebruik te maken van onze intelligente licenties, maar ook voor de consument die superieure geluidskwaliteit en gemakkelijk te downloaden muziekbestanden krijgt."

Windows Media Player versie 7
De keuze voor Microsoft-technologie is ingegeven door de grote populariteit van de Windows Media Player versie 7 en de encryptietechnologie van Microsoft. Media Player wordt standaard meegeleverd met Windows Millennium Edition (Me) en is gratis te downloaden op www.windowsmedia.com/download.

Erik Huggers, European Business Development Manager van Microsoft: "De applicatie die DMDsecure op basis van Microsofts technologie heeft gebouwd en die ze nu in Europa gaan uitrollen, biedt nieuwe kansen voor online-winkels om consumenten digitale media aan te bieden."

7x24
PSINet heeft een belangrijke bijdrage geleverd op het gebied van de infrastructuur. Hans Reinhart, accountmanager van PSINet: "De infrastructuur waarop de applicatie van DMDsecure draait, is ondergebracht in ons Amsterdamse hosting centrum. Wij zorgen ervoor dat alle systemen, randapparatuur tot en met het besturingssysteem naar behoren werken en 7x24 uur in de lucht zijn. Bovendien bieden wij supersnelle connectiviteit met Internet via ons state-of-the-art high-speed switched network, waarmee de diensten van DMDsecure bij online-winkels, portals en Internet Service Providers worden aangeboden."

Ook werd nauw samengewerkt met Hewlett Packard, dat de hardware leverde en daarnaast een flexibele financiering verzorgde van de hardware in het kader van haar business development programma 'Back to the garage'. De keuze is op Hewlett-Packard gevallen vanwege de op Internet-gebruik afgestemde servers en de snelle levering van deze hardware.

Microsoft
Microsoft (NASDAQ: MSFT) is opgericht in 1975 en is marktleider op het gebied van software voor privé- en zakelijk computergebruik. Het bedrijf levert een brede reeks aan producten en diensten die ontwikkeld zijn om mensen meer mogelijkheden te bieden tot een prettiger en gemakkelijker gebruik van de computer, ongeacht waar, wanneer en hoe zij dat willen.

Voor meer informatie:
Microsoft B.V., Michiel Gosens, Public Relations Manager, telefoon: +31 (0)20 - 500 12 74,
DMDsecure, Bastiaan Hendrikse, Marketing Manager, (bastiaan@dmdsecure.com), telefoon: +31 (0) 20 330 33 72,
of Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Perlita Fränkel, telefoon: +31 (0)23 - 562 82 08.

Hewlett Packard, Ingrid Lamandassa, PR-manager, (Ingrid_Lamandassa@hp.com), telefoon: + 31 (0)20 547 62 06,
PSINet, Ron Happel, General Manager, (happelr@psi.com), telefoon: + 31 (0)23 569 98 00,
Barito Innovators, Ralph van Dam, Commercieel Directeur, (r.van.dam@barito.nl), telefoon: + 31 (0)33 494 79 71.

Dit persbericht en andere persinformatie van Microsoft kunt u ook vinden op de Microsoft Benelux website op pagina
www.microsoft.com/benelux/press/.

Microsoft en Windows zijn hetzij gedeponeerde handelsmerken hetzij handelsmerken van Microsoft Corporation in de Verenigde Staten en/of andere landen. Alle andere merk- en productnamen zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectieve houders.