Kunstenaars komen in actie tegen Cultuurnota

Datum nieuwsfeit: 28-09-2000
FNV

Persconferentie 28 september

Kunstenaars in actie tegen Cultuurnota
KIEM - algemeen@fnv-kiem.nl

Als er tijdens de Algemene Beschouwingen in de Tweede Kamer geen f 150 miljoen extra op tafel komt voor de kunstensector, gaan kunstenaars en hun organisaties over tot actie. Dat is zojuist besloten door de samenwerkende kunstenaarsorganisaties FNV KIEM, Vereniging van Werkgevers in de Kunsten, Federatie van Kunstenaarsverenigingen (FKV), Kunsten '92 en de Nederlandse Toonkunstenaarsbond (NTB). Die acties zullen kort na het eind van dit Kamerdebat beginnen en voortduren tot aan de behandeling van de Cultuurnota en ­begroting op 13 november a.s.

De kunstenaars vragen f 150 miljoen:
* structureel f 35 miljoen voor het handhaven van bewezen kwaliteit en meer financiële armslag voor jonge muziekensembles, goed functionerende orkesten, dans- en theaterinstellingen. * f 10 miljoen voor het "op vlieghoogte brengen van een groot aantal kleinere theater- en dansinstellingen. * een bedrag van f 45 miljoen voor een inhaalslag van arbeidsvoorwaarden (o.a. kinderopvang. * f 50 miljoen voor stijgende werkgeverslasten als gevolg van wet- en regelgeving op het gebied van arbeidsomstandigheden, arbeidstijden en flex en zekerheid. * voor meer werk- en oefenruimtes voor kunstenaars en meer opdrachten en langlopende projecten, scholing en ondersteuning een bedrag van f 10 miljoen.

De acties zullen in hevigheid oplopen en variëren van korte onderbrekingen van voorstellingen, demonstratief aanbieden van een manifest en zo nodig kunnen uitmonden in stakingen. Deze acties worden door de hele kunstensector gedragen en gesteund.

Meer informatie
Lucia van Westerlaak (FNV KIEM) tel 06 ­ 513 44 599 of Martin Kothman, tel 06 ­ 549 67 174.

Federatie van Kunstenaarsverenigingen
Kunsten '92
Vereniging van Werkgevers in de Kunsten
FNV KIEM
Nederlandse Toonkunstenaarsbond

Let op!
Op 28 september a.s. houden genoemde kunstenaarsorganisaties om 14.00 uur een persconferentie in Nieuwspoort in Den Haag.

Meer nieuws? Ga naar www.fnv.nl/kiem.