Redders evacueren 24 opvarenden van vastgelopen klipper

Datum nieuwsfeit: 28-09-2000
Huizer Reddingsbrigade

Redders evacueren 24 opvarenden van vastgelopen klipper

Reddingsbrigade.net Forum: Nieuws: Redders evacueren 24 opvarenden van vastgelopen klipper

Naar boven Vorige bericht Volgende bericht Naar beneden Link naar dit bericht Door Ronald Vlug (Admin) op Donderdag, 28 September 2000 - 11:18:

Bedrijfsuitje wordt nachtelijk avontuur op IJmeer.

Op woensdagavond is de reddingsbrigade Naarden gealarmeerd voor een vastgelopen klipper met 24 opvarenden aan boord bij eiland t Hooft op het IJmeer.
De bemanning van de reddingsboot Johanna Smidt kwam snel ter plaatse maar kon ondanks verwoede pogingen het schip niet loskrijgen. Men besloot de 24 opvarenden, welke een bedrijfsuitje hadden aan boord van De Verwondering te evacueren met de hoop dat het schip hoger kwam te liggen. Hiervoor werd ook de hulp van reddingsboot De Gooier van de Huizer Reddingsbrigade ingeroepen.
Alle opvarenden werden omstreeks 22.00 uur aan boord van de reddingsboten genomen en in Muiden afgezet.
Vervolgens heeft de bemanning van de reddingsboten weer getracht De Verwondering los te trekken maar het schip bleef vast liggen. Hierop werd de hulp van een sleepboot gevraagd. Omstreeks 00:30 uur kreeg de sleepboot Nelson de klipper los maar tot overmaat van ramp kwam hierbij de sleper zelf vast te zitten.
Tijdens de pogingen om zelf los te komen schoot een hydraulische leiding van het roer los waarop de bemanning van de sleepboot uiteindelijk aan boord is gegaan van de klipper en midden in de nacht naar Muiden zijn gevaren om vandaag de sleepboot weer op te halen.

HUIZER REDDINGSBRIGADE / REDDINGSBRIGADE NAARDEN Telefoon : 035-5264786
(huizen@reddingsbrigade.net) - www.reddingsbrigade-huizen.nl (naarden@reddingsbrigade.net) - www.reddingsbrigade.net/naarden

Voeg Bericht Toe

Dit is een besloten discussie. Een geldige gebruikersnaam en wachtwoord zijn nodig om hier een bericht te posten. Gebruikersnaam: ____________