Symposium RAI voor de industrie tijdens Aquatech

Datum nieuwsfeit: 28-09-2000
Novem

11-Sep

Symposium voor de industrie tijdens Aquatech

"Grondwaterrecirculatie voor industriële koelprocessen"

Waterdragende lagen in de bodem bieden economisch en technisch goede mogelijkheden voor koeling van zeer verschillende industriële processen. Door recirculatie van grondwater (oppompen in de ene bron en injecteren in een andere bron) ontstaat een gesloten systeem, dat grote koelcapaciteit bezit, niet milieubelastend is en verdroging van het landschap voorkomt.

Voor industriële gebruikers/onttrekkers van grondwater ontstaat een substantiële vermindering van de grondwaterheffing.

Over deze en meer gedetailleerde aspecten wordt op donderdag 28 september 2000 in de RAI een symposium gehouden, speciaal bestemd voor economisch en technisch management van industriële bedrijven. Daarnaast is het symposium gericht op adviseurs van ingenieurs- en adviesbureaus en op vertegenwoordigers van het gemeentelijk en provinciaal bevoegd gezag, belast met vergunningverlening op het gebied van grondwatergebruik.

In het symposium wordt geen bijeenkomst met theoretische beschouwingen, maar wèl met bespreking van drie praktijkcases uit de industrie.

Per gepresenteerde case direct gevolgd door ofwel een korte analyse van technische aspecten, danwel van de economische haalbaarheid of van de vergunningsaspecten.

Proceskoeling door grondwaterrecirculatie is economisch en technisch al interessant bij een koelvraag vanaf 250 kW. Dit betekent dat deze milieuvriendelijke techniek, die als toepassing van duurzame energie gesubsidieerd wordt, niet alleen interessant is voor de grote industrie, maar ook voordelen biedt aan het industrieel midden- en kleinbedrijf.

Het symposium vindt plaats in de RAI in Amsterdam, tegelijkertijd met de vakbeurs Aquatech Amsterdam en wordt georganiseerd door de Nederlandse onderneming voor energie en milieu, Novem bv.

Deelnemers aan het symposium hebben tevens toegang tot de vakbeurs Aquatech Amsterdam.

Deelname aan het symposium is gratis; inschrijving vooraf is echter noodzakelijk.

Aanmelden kan via e-mail aan (aquatech.symposium@planet.nl)

Bron: Novem