Richtlijnen hoe handelen in de geestelijke gezondheidszorg

Datum nieuwsfeit: 28-09-2000

Persbericht Trimbos-instituut

Richtlijnen hoe te handelen in de geestelijke gezondheidszorg

Utrecht, 28 september 2000. Op woensdag 27 september werd aan minister Borst van Volksgezondheid de notitie Naar geïntegreerde richtlijnen in de GGZ aangeboden. De komende jaren gaan minstens vijf beroepsverenigingen samen richtlijnen maken voor respectievelijk: depressie, angststoornissen, schizofrenie, ADHD bij kinderen, alcoholverslaving, en persoonlijkheidsstoornissen. De richtlijnen moeten zorgen voor een betere afstemming en meer samenhang in de geestelijke gezondheidszorg (GGZ).

Mensen met dezelfde psychische klachten krijgen in de praktijk lang niet altijd dezelfde hulp. In sommige gevallen is dat terecht (mensen willen zorg op maat), maar niet als de verschillen voortkomen uit een eenzijdige voorkeur van de behandelend psycholoog, psychiater of andere hulpverlener. Om tot meer eenheid te komen is in 1999 op initiatief van minister Borst de `Landelijke Stuurgroep Richtlijnontwikkeling in de geestelijke gezondheidszorg' in het leven geroepen. Die bestaat uit vertegenwoordigers van vijf beroepsverenigingen: huisartsen, psychiaters, psychologen, psychotherapeuten en (sociaal) psychistrisch verpleegkundigen. Het secretariaat van de Landelijke Stuurgroep wordt samen verzorgd door het Kwaliteitsinstituut voor de Gezondheidszorg CBO en het Trimbos-instituut.

Het maken van richtlijnen is een ingewikkelde zaak. De richtlijn moet wetenschappelijk goed doortimmerd zijn, aansluiten op de praktijk van alledag, en herkenbaar zijn voor hulpverleners en cliënten. Een bijzondere uitdaging is het om richtlijnen te maken samen met een hele reeks van (betrokken) beroepsverenigingen. Het voordeel van dergelijke multidisciplinaire richtlijnen is dat zij voor de praktijk nuttiger zijn dan monodisciplinaire varianten. Patiënten worden immers verwezen van de ene naar de andere beroepsgroep (van huisarts naar psychiater bijvoorbeeld) en het is goed als een richtlijn daarvoor aanknopingspunten bevat. Het aantal richtlijnen in de GGZ is nog bescheiden. Bovendien hebben ze een beperkte reikwijdte omdat ze vaak betrekking hebben op slechts een deel van de hulpverlening: meestal diagnostiek en indicatiestelling, of één bepaalde behandeling. In de GGZ met haar vele beroepsgroepen leidt een monodisciplinaire aanpak al gauw tot wrijving op de werkvloer tussen bijvoorbeeld artsen en verpleegkundigen. Ook daarom zijn multidisciplinaire richtlijnen een stap vooruit.

De richtlijnen zullen ingaan op:

* diagnostiek;

* interventies (biologische, psychologische, vaktherapeutische en sociaal-maatschappelijke behandeling en vormen van begeleiding);
* verpleging, verzorging en bescherming;

* zorgcoördinatie en afstemming (bv. verwijzing van de ene naar de andere hulpverlener).

Meer informatie over het onderwerp `richtlijnontwikkeling' is te vinden in het septembernummer van het Maandblad Geestelijke volksgezondheid (MGv 2000/9), waarin het visiedocument van de Landelijke Stuurgroep Multidisciplinaire Richtlijnontwikkeling in de Geestelijke Gezondheidszorg, Naar geïntegreerde richtlijnen in de GGZ, is opgenomen.

Voor nadere informatie: Henk Maurits (030 - 297 11 38) of Harald Wychgel (030-2971116), voorlichters Trimbos-instituut.

Bezoekadres: Da Costakade 45, Utrecht.
Postadres: Postbus 725, 3500 AS Utrecht.
Telefoon (030) 297 11 00
Fax: (030) 297 11 11