Milieuorganisaties verklaren liefde aan open ruimte

Datum nieuwsfeit: 28-09-2000
Milieudefensie

700 Organisaties verklaren liefde aan open ruimte

Amsterdam/Den Haag, 28 september 2000 - Vanmorgen om 11.00 uur overhandigde directeur Wijnand Duyvendak van Milieudefensie in Den Haag de 'Liefdesverklaring aan de open ruimte' aan de secretaris-generaal van het ministerie van VROM, mevrouw M. Sint, en aan de kamerleden Duyvesteijn (PvdA), Augusteijn (D66), Van der Steenhoven (GroenLinks) en Poppe (SP). In de Liefdesverklaring hebben bijna 700 zeer verschillende organisaties elkaar gevonden in de wens de open ruimte in Nederland open te houden. Zij doen een dringend beroep op regering en parlement dit bij wet te regelen.

Onder de lokale, regionale en landelijke ondertekenaars bevinden zich, naast diverse natuur- en milieuorganisaties, onder meer de Nederlandse Bond van Plattelands Vrouwen, de Koninklijke Nederlandse Schaatsenrijdersbond (sectiebestuur Toerschaatsen), het Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt, jongerenorganisaties van de politieke partijen verenigd in de Jongerencoalitie, diverse cultuurhistorische organisaties, en dertig VVV's overal uit het land.

Bruisend en vitaal
In hun 'Liefdesverklaring aan de open ruimte' schrijven de ondertekenaars onder meer: 'Wij zijn burgers uit zeer diverse organisaties. Er is één ding dat ons bindt: onze leden en sympathisanten zijn betrokken bij hun leefomgeving. (...) Met zijn allen vinden we het belangrijk om de open ruimte open en groen te houden. Dat is ook een belangrijke doelstelling van het overheidsbeleid. Maar in de dagelijkse praktijk winnen individuele belangen het veel te vaak van deze collectieve wens. Omdat het bebouwen van "het volgende stuk weiland" een stuk eenvoudiger en vaak goedkoper is dan het herinrichten van een deel van een bestaande stad of dorp. Aan dat mechanisme moet snel een einde komen!'
De ondertekenaars doen een dringend beroep op regering en parlement om de open groene ruimte te beschermen door in de wet een 'groene grens' vast te leggen: een duidelijke scheiding tussen bebouwd en onbebouwd gebied. 'Waar al gebouwd is,' schrijven de organisaties, 'zal dichter gebouwd worden: hoger en fantasierijker dan we gewend zijn. Waar nog open ruimte is, blijft het open en maken natuur, de landbouw en de recreatie er iets moois van. Zo stimuleert de groene grens investeringen in bruisende steden en in vitaal landelijk gebied.'

De 'Liefdesverklaring' is onderdeel van de campagne Trek de Groene Grens van Milieudefensie. In dat kader organiseren lokale organisaties op zondag 8 oktober op een veertigtal plaatsen in het land de Groene Grensdag ter bescherming van de open, groene ruimte.

Voor meer informatie:
Persvoorlichting Milieudefensie, Victor van den Belt, telefoon 020 5507 333

Beschikbare informatie (ook beschikbaar via www.milieudefensie.nl):

- Volledige tekst 'Liefdesverklaring aan de open ruimte' en complete lijst van ondertekenaars
- Overzicht van de plaatsen waar op zondag 8 oktober de Groene Grensdag wordt gehouden