Ellen Vogel terug op toneel bij try out Verzameld Werk

www.musicals.nl

Ellen Vogel terug op het Nederlandse toneel

EERSTE TRY OUT VERZAMELD WERK IN HOORN

Aanstaande vrijdag zal in Schouwburg Het Park in Hoorn de eerste try out plaatsvinden van de toneelproductie Verzameld Werk. De oorspronkelijke productie Collected Stories werd geschreven door Donald Margulies. Met haar rol in Verzameld Werk keert Ellen Vogel terug op het Nederlandse toneel. Haar tegenspeelster is Roos Ouwehand (Toneelgroep Amsterdam). De regie wordt verzorgd door Peter Oosthoek. Verzameld Werk gaat op 22 oktober 2000 in première in de Koninklijke Schouwburg van Den Haag. Daarna volgt tot en met 8 februari 2001 een tournee langs meer dan 55 theaters in Nederland.

In het stuk vertelt Ellen Vogel, in de rol van schrijfster Margot Jacobsen, aan haar pupil (gespeeld door Roos Ouwehand) over haar werk, inspiratiebronnen en haar leven. Haar pupil is de jonge ambitieuze schrijfster Iris van der Meulen. Beide vrouwen leven voor de literatuur en er ontstaat een hechte vriendschap. Als Iris het leven van Margot gebruikt als inspiratiebron voor haar eerste roman, voelt Margot dit als verraad. Margot beschuldigt Iris van plagiaat terwijl Iris zich beroept op haar recht als kunstenaar. Is hun vriendschap hiertegen bestand?

Het oorspronkelijke toneelstuk Collected Stories van de Amerikaanse auteur Donald Margulies, ging in 1996 in Californië in première. Daarna volgden een uitvoering in New York en een tournee door Noord-Amerika. Collected Stories, dat vorig jaar nog in Londen stond, is nu in de vertaling van Coot van Doesburgh voor het eerst op de Nederlandse planken te zien. Het decorontwerp is van Misjel Vermeiren; het lichtontwerp van Uri Rapaport en Marie Lauwers is verantwoordelijk voor het kostuumontwerp. In 1997 is Collected Stories genomineerd voor de Pulitzer Prijs en was het de winnaar van de Los Angeles Drama Critis Circle Outstanding Writing Award.

VOOR MEER INFORMATIE:
JOOP VAN DEN ENDE THEATERPRODUCTIES B.V.
Public Relations & Voorlichting, Suzan Bloemscheer, (020) 3052 289

26 sep 00 16:12