Start winterseizoen Museum Sterrenwacht Sonnenborgh

Datum nieuwsfeit: 29-09-2000

Utrecht, 22 september 2000

Start winterseizoen op 29 september a.s.

Iedere vrijdagavond sterren en planeten bij Museum Sterrenwacht Sonnenborgh!

Vanaf vrijdagavond 29 september is het weer zo ver! Jong en oud kunnen deze winter iedere vrijdagavond de hemel af speuren met de telescopen van Museum Sterrenwacht Sonnenborgh. Waarnemen, demonstraties met de telescopen, een diavoorstelling en een rondleiding door de oudste koepelsterrenwacht van Nederland staan deze avonden op het programma. Het vaste programma start om 20.00 uur.

Na een inleidende diapresentatie met kleurrijke opnamen van planeten en verre gebieden in het heelal, krijgen bezoekers een rondleiding door de oudste koepelsterrenwacht van Nederland. Spectaculair is het waarnemen met de 'grote Merztelescoop' van de sterrenwacht. Sterren, planeten, de maan en andere objecten aan de hemel verschijnen in de kijker.

De eerste maanden staan de planeten Jupiter en Saturnus steeds hoger aan de avondhemel. De manen van Jupiter en de ringen van Saturnus komen met de telescopen prachtig in beeld. Vanaf begin oktober laat, naast de planeten, ook de maan met zijn vele kraters zich zien. Vanaf 15 december voegt het sterrenbeeld Orion met de bekende nevel, geboorteplaats van sterren, zich in de rij van te bewonderen sterren en planeten.

De Meridiaanzaal van Museum Sterrenwacht Sonnenborgh is in 1853 speciaal voor de tijdmeting gebouwd. Tot in het begin van de 20e eeuw had de Utrechtse Sterrenwacht Sonnenborgh de taak om de tijd te meten voor de stad en regio Utrecht. Dit gebeurde met een speciale Meridiaankijker die "in de Meridiaan van Utrecht" stond opgesteld. De Meridiaanzaal is geheel gerestaureerd en in ere hersteld. Museum Sterrenwacht Sonnenborgh heeft de taak als bewaker van de Utrechtse tijd hervat en meet weer de echte Utrechtse tijd. Het publiek kan nu zelf zien hoe laat het werkelijk is!

De rondleidingen vinden plaats van 29 september t/m 30 maart, en starten iedere vrijdagavond om 20.00 uur. Bezoekers kunnen zich aanmelden bij: Museum Sterrenwacht Sonnenborgh, Zonnenburg 2, 3512 NL Utrecht, tel. 030-2302818. Museum Sterrenwacht Sonnenborgh is van af CS te bereiken met stadsbus 2/22, halte Agnietenstraat, of te voet in ca. 15 min.

Einde persbericht