Onderzoek wijst op toenemende belangstelling outsourcing

Datum nieuwsfeit: 29-09-2000

KWART BRITSE EN NEDERLANDSE BEDRIJVEN BESTEEDT ZIJN COMMUNICATIESYSTEMEN UIT

OF IS DAT VAN PLAN

Onderzoek van Mannesmann ipulsys en IDC wijst op toenemende belangstelling voor outsourcing

Den Haag, 29 september 2000 - Onderzoek van Mannesmann ipulsys en het marktonderzoeksbureau IDC, onder meer dan 350 bedrijven in Groot-Brittannië en Nederland, laat zien dat bijna een kwart van de ondernemingen de voordelen inziet van outsourcing van hun communicatiesystemen in een wereld met steeds heviger concurrentie en steeds grotere hoeveelheden informatie. Dit betekent een omslag in de sceptische houding die tot dusver ten aanzien van outsourcing overheerste.

Uit het onderzoek blijkt dat Britse en Nederlandse bedrijven hun webapplicaties, e-mail en voicemail inmiddels tot de meest bedrijfskritische onderdelen van de communicatie rekenen. Nu er zoveel nieuwe communicatiekanalen beschikbaar komen en het verkeer op alle kanalen alleen maar blijft groeien, komt men snel tot de slotsom dat integratie van de communicatiemiddelen in één uniform systeem - en de outsourcing van dat systeem - de volgende stap is naar efficiënte en beheersbare communicatieprocessen voor een betaalbare prijs.

Vooral in Europa is de laatste twee jaar de groei van geïntegreerde berichtendiensten (Unified Messaging - UM) zowel insourced als outsourced bescheiden geweest. Een belangrijke reden zijn de kosten waarvoor bedrijven komen te staan als zij bestaande applicaties afschaffen ten gunste van een UM-systeem. De waarde van UM is in het verleden in twijfel getrokken vanwege de investeringen die bedrijven in hun bestaande systemen hebben gedaan. Alle onderzochte bedrijven maken gebruik van e-mail en 93% beschikt over een eigen e-mailserver. Van de 73% die voicemailsystemen gebruikt, heeft 95% een eigen voicemailserver. In het licht van deze cijfers is het begrijpelijk dat outsourcing na zulke investeringen niet voor ieder bedrijf een optie is.

Naast de investeringen, die UM en outsourcing vergen, was er nog een aspect dat bedrijven huiverig maakte: het vermeende verlies van controle over hun communicatie. Dat begint nu te veranderen, zo laten de uitkomsten van het onderzoek zien. Communicatie, met name het berichtenverkeer, staat hoog op de prioriteitenlijsten voor outsourcing van veel bedrijven. Met unipulse - de nieuwe UM-oplossing van ipulsys - wordt aan deze vraag voldaan.

Peter Glasbeek, CEO van ipulsys: "unipulse - dat vandaag wordt gelanceerd - maakt een eind aan aarzelingen die bedrijven vroeger hadden, dankzij de mogelijkheid van integratie in bestaande systemen, zodat zij van volwaardige UM-functionaliteit profiteren en net zoveel kunnen outsourcen als zij zelf willen. Aangezien voor deze oplossing geen bestaande systemen hoeven te worden 'gesloopt', maakt unipulse ook een eind aan het kostenprobleem dat zo vaak als reden voor afwijzing wordt genoemd."

Over ipulsys
Mannesmann ipulsys, aanbieder van netwerkapplicatieservices in Europa, is in 1998 opgericht als een 100% dochter van Mannesmann AG. ipulsys kan beschikken over een internationale staf en is gevestigd in Den Haag. Daarnaast heeft het bedrijf kantoren in Londen en Parijs. Het wil internationale business-to-business communicatie mogelijk maken door in te spelen op de vraag naar wereldwijd inzetbare IP-oplossingen. De oplossingen van ipulsys bieden flexibiliteit, speed-to-market en alle functionaliteit voor slagvaardig handelen. Door zich te richten op IP-, ASP- en internetservices positioneert het bedrijf zich nadrukkelijk als dé aanbieder van bedrijfskritische netwerkfunctionaliteit voor effectief elektronisch zakendoen. Voor meer informatie: www.ipulsys.com

Over Telcordia Technologies
Telcordia Technologies is een dochteronderneming van SAIC, een van de grootste aanbieders van support-systemen, netwerksoftware en advies- en ingenieursdiensten voor de telecomindustrie. Met meer dan 6500 medewerkers bouwt Telcordia aan de netwerkarchitectuur van de toekomst. De jaaromzet bedraagt meer dan 1,5 miljard dollar. Telcordia is gevestigd in Morristown (New Jersey) en heeft ook kantoren elders in de Verenigde Staten, Europa, Midden- en Zuid-Amerika en Azië.
Voor meer informatie: www.telcordia.com

Voor meer informatie:
Mannesmann ipulsys Brodeur Worldwide Robert White Andrea de Graaf Tel: 070- 33 98 500 tel : 020- 346 20 00 e-mail: (rwhite@ipulsys.com) e-mail: (adegraaf@nl.brodeur.com)

Achtergrondinformatie

unipulse

unipulse geeft toegang tot beveiligde, schaalbare UM-functionaliteit die kan

worden toegepast als nieuwe service of geïntegreerd met bestaande

communicatiesystemen zonder investeringen in nieuwe hardware. ipulsys biedt

bedrijven een 'middle-source' die de overgang van insourcing naar outsourcing

vergemakkelijkt en hun alle voordelen van UM oplevert zonder dat zij een keuze

voor 'alles of niets' hoeven te maken. Bestaande investeringen behouden hun

waarde.

Een ander voordeel van unipulse is de beschikbaarheid van iCE, 'interactive

Customer Engagement'. Dit is een on line oplossing van ipulsys die gebruikers

volledige controle geeft over hun communicatieomgeving, op het niveau dat het

bedrijf zelf kiest. Dit komt tegemoet aan een van de zorgen die bedrijven,

blijkens het onderzoek van ipulsys en IDC, rond UM hebben.

Door de grote schaalbaarheid vormt unipulse een betrouwbaar, toekomstzeker en

kosteneffectief aanbod van UM-services. Het levert een combinatie van spraak-,

fax- en e-maildiensten in één omgeving, ongeacht de gebruikte media of

locaties. De oplossing is gebaseerd op één platform en open standaards, en is

waarschijnlijk de eerste implementatie in Europa die software verenigt van

Cisco uOne 4.2 en Software.com.