NTT DoCoMo en KPN Mobile overeenstemming internet-portal

Datum nieuwsfeit: 29-09-2000
Niet bestemd voor publicatie of distributie in de Verenigde Staten, Canada of Japan.

NTT DoCoMo en KPN Mobile bereiken overeenstemming over oprichting pan-Europese mobiele internetportal

NTT DoCoMo en KPN Mobile hebben het voornemen om een breed scala aan mobiele internetdiensten aan te bieden via een nieuwe pan-Europese mobiele internetportal. Partijen hebben zich tot doel gesteld de introductie van de portal zo vroeg mogelijk in 2001 te laten plaatsvinden. Hierdoor kan goed worden ingespeeld op de mogelijkheden die voortvloeien uit de markt-ontwikkelingen, die voorafgaan aan de introductie van GPRS en UMTS. Partijen hebben daarom besloten hun huidige samenwerking te intensiveren en hebben daartoe een memorandum of understanding getekend voor de oprichting van een nieuwe mobiele joint-venture. Dankzij deze joint-venture zullen op i-mode gebaseerde mobiele internetdiensten in heel Europa worden gelanceerd, naast de WAP-internetdiensten die KPN Mobile al aanbiedt.

De mobiele internetportal zal eerst in Duitsland, Nederland en België worden geïntroduceerd, de landen waar KPN Mobile als belangrijke mobiele netwerkoperator al een eigen ingang heeft. Uiteindelijk zal door middel van samenwerking met andere Europese partners een Europese onderneming moeten ontstaan, zowel wat betreft reikwijdte als schaalgrootte. Via de portal zullen consumenten toegang krijgen tot zogenaamde 'rich content', waaronder nieuws, sportevenementen, mobile banking, beveiligde transacties, e-commerce en ontspanning, zoals interactieve games, muziek en diensten op het gebied van videodistributie. De mobiele producten en diensten die KPN en NTT DoCoMo al hebben op dit gebied, zullen bij deze nieuwe portal worden gebruikt. De contentpartners van KPN en NTT DoCoMo krijgen hiermee de beschikking over een nieuw distributiekanaal.

Partijen willen met deze mobiele portal de eersten zijn die in Europa geavanceerde mobiele internet-gerelateerde diensten aanbieden, die zijn gebaseerd op de succesvolle i-mode-technologie en knowhow van NTT DoCoMo. Sinds de lancering in Japan vorig jaar, heeft NTT DoCoMo al meer dan 12 miljoen 'i-mode'-abonnees.

Dankzij de snelle introductie op de Europese markt van op i-mode gebaseerde diensten, en de voortdurende verbetering van de bestaande WAP-initiatieven van KPN Mobile (via GPRS en andere mogelijke netwerkontwikkelingen) zullen beide partijen een aanzienlijke voorsprong op de concurrentie krijgen. Er zijn momenteel al gesprekken gaande met fabrikanten over de productie van geschikte handsets.

KPN Mobile
KPN Mobile is een toonaangevende aanbieder van mobiele telefoon- en datacommunicatiediensten in Europa. KPN Mobile is marktleider in Nederland en is via joint ventures en participaties ook aanwezig in Duitsland (E-Plus), België (KPN Orange), Verenigd Koninkrijk (Hutchison 3G UK), Hongarije (Pannon), Oekraïne (UMC) en Indonesië (Telkomsel). Met de acquisitie van een 77,5% aandeel in de Duitse operator E-Plus in februari 2000, transformeerde KPN Mobile zich in een pan-Europese aanbieder met circa 9 miljoen klanten (ultimo juni 2000).

In juli 2000 voltooide KPN Mobile een strategisch partnership met NTT DoCoMo en kondigde een strategische samenwerking aan met NTT DoCoMo en Hutchison Whampoa Limited voor het ontwikkelen van derde generatie mobiele multimedia (UMTS) diensten. KPN Mobile is een 85% dochter van KPN. De resterende 15 % is in handen van NTT DoCoMo.

NTT DocoMo
NTT DoCoMo is de grootste mobiele telecomaanbieder van Japan, met een marktwaarde van US$ 279 miljard. NTT DoCoMo had eind augustus 2000 meer dan 32 miljoen abonnees en behaalde over het boekjaar 1999 (ultimo maart 1999) een geconsolideerde omzet van YEN 3,7 biljoen (US$ 34.7 miljard). Het bedrijf werd in juli 1992 opgericht om de mobiele telecomactiviteiten van Nippon Telephone and Telegraph (NTT) over te nemen. Tot de diensten behoren mobiele en PHS-telefonie, semafonie, mobiele satellietcommunicatie en maritieme en luchtvaarttelefonie die landelijk worden aangeboden via negen regionale vestigingen. Het bedrijf heeft verder vestigingen in de Verenigde Staten, Frankrijk en Brazilië. In februari 1999 introduceerde NTT DoCoMo 'i-mode', een dienst voor continue internetverbinding via de mobiele telefoon. NTT DoCoMo wil in het voorjaar van 2001 'derde generatie' mobiele communicatiesystemen op basis van Wideband CDMA (W-CDMA) op de markt brengen.

Noot voor de redactie (

Noot voor redacties