Newconomy en VNU definitieve overeenkomst met Ilse Media

Newconomy

NEWCONOMY EN VNU TEKENEN DEFINITIEVE OVEREENKOMST MET ILSE MEDIA GROEP

(29-09-2000)

Belang Newconomy naar 6% in deze grootste internetuitgeef-organisatie in Nederland

Newconomy N.V. (Euro.NM: NEWY), het economisch netwerk van internetbedrijven (www.newconomy.com/), breidt haar belang in ilse media groep uit tot 6%. Newconomy en VNU Tijdschriften hebben een definitieve overeenkomst getekend over het belang in ilse media groep. Op 5 juli 2000 kondigden deze ondernemingen al aan dat zij een principeovereenkomst hadden getekend. De definitieve overeenkomst is op basis van deze eerder getekende principeovereenkomst gesloten.

Newconomy hield een belang van 8,5% in ilse media groep en door middel van deze definitieve overeenkomst zal haar belang 6% bedragen in deze nieuwe combinatie na verwatering als gevolg van uitgifte van nieuwe aandelen ilse media groep aan VNU. VNU Tijdschriften zal mede hierdoor een belang van 58,7% verkrijgen. Voor het verkrijgen van het belang van VNU Tijdschriften brengt deze al haar op de consumenten gerichte internetactiviteiten in bij ilse media groep, aangevuld met een overnamesom grotendeels ter vergroting van het werkkapitaal. Tevens zal VNU Tijdschriften aan ilse media groep licenties verlenen voor het gebruik van haar merken en titels op internet.

De bundeling van de internetactiviteiten van VNU Tijdschriften en ilse media groep zal leiden tot de grootste internetorganisatie van Nederland. Sites van ilse media groep zijn www.ilse.nl., Nederlands meest bezochte website, www.chat.nl. en www.nu.nl. Na de samenvoeging zullen ook de sites van VNU Tijdschriften, zoals www.startpagina.nl, www.vrouwonline.nl en www.vtwonen.nl door ilse media groep worden geëxploiteerd.

Profiel VNU
VNU is een van de grote uitgeef- en informatieconcerns in de wereld. Het concern heeft leidende marktposities met publiekstijdschriften, telefoongidsen en informatiediensten, business informatie en educatieve uitgaven. Bij het concern werken wereldwijd ongeveer 16.000 mensen. De omzet is ruim EUR 2,8 miljard.

Profiel ilse media groep
ilse media groep is exploitant van www.ilse.nl. De ilse media groep biedt naast deze bekende zoekmachine en gids een breed scala aan populaire diensten als gratis e-mail, chat en een veiling. Met 35 miljoen page views en meer dan 1,5 miljoen bezoekers per maand is ilse de meest bezochte site in Nederland. De omzet van de ilse media groep bedraagt (vóór inbreng van de VNU activiteiten) in 2000 naar schatting EUR 7 miljoen.

Profiel Newconomy
Newconomy vormt een economisch netwerk ("Econet") van internetbedrijven. Newconomy is het actieve middelpunt van dit netwerk en stimuleert de ontwikkeling en groei van deze bedrijven. De onderneming verstrekt risicodragend kapitaal en bevordert onderlinge contacten en kennisoverdracht. Bovendien begeleidt Newconomy het management van de partnerbedrijven en werft zij managementpotentieel voor het netwerk en leidt deze op door het Newcademy-programma. Newconomy is sinds 20 april 2000 genoteerd aan de Euro.NM Amsterdam (Euro.NM: NEWY).

De Newconomy-netwerkpartners
Het Newconomy-netwerk bestaat uit de volgende bedrijven AdValue, A.L.S., BitMagic, BuyOnline, Diginotar, Em@ilco International, Sapenda, Green Dino, ilse media groep, IPOtentials, Infostrada, Macropolis, MeyerMonitor, Net Effect, OOIP Syndication, Pango Systems, Pro Active International, PuntEDU, RealMapping, Ricardo.nl (Veiling.com), Smarthaven, Yooz.com, TIE Holding, Tryllian, Urbanbite, Virtual Industries, WineSmart en WISH.

Eerder investeerde Newconomy ook in NetlinQ Groep N.V. en InfoAgent Solutions B.V.

Newconomy houdt daarnaast een 12%-belang in de Franse branchegenoot Apollo Invest en 100%-belangen in Newcademy B.V. en Newconomy Publishing B.V.