Politieberichten Hollands Midden

Fax 071 - 5414881
Afkomstig van: Verboon, Yvette
Datum: 29 september 2000

Straatroof Lisse Een 18-jarige vrouw uit Hillegom heeft aangifte gedaan van het onder bedreiging af moeten staan van een geldbedrag. De vrouw fietste op donderdagnacht omstreeks half één over de Heereweg in de richting van Hillegom toen zij bij de kruising met de Oranjeweg werd aangesproken door een groep jongeren. Daarbij werd zij door een van de jongens vastgepakt waarna ze onder bedreiging een geldbedrag afstond. De groep jongeren vertrok toen er voorbijgangers, een man met een hond en fietsers, naderden. De politie stelt een onderzoek in.

Verkeersongeval met letsel Katwijk Een 31-jarige vrouw uit Noordwijkerhout heeft letsel opgelopen na een aanrijding. De vrouw zat als passagiere in een personenauto toen deze in botsing kwam met een autobus. De 26-jarige bestuurder van de autobus reed over de Mandenmakerstraat uit de richting van de Heenweg. Op het kruispunt met de Lageweg verleende de Roelofarendsvener geen voorrang aan de voor hem van rechtskomende 37-jarige automobilist uit Noordwijkerhout. Een aanrijding was niet meer te voorkomen. De passagiere is met onbekend letsel overgebracht naar het LUMC.

Jonge fietser bij oversteken aangereden Katwijk Een 10-jarige fietser uit Katwijk heeft een hoofdwond opgelopen nadat hij was aangereden door een 66-jarige automobilist uit Wassenaar. De fietser reed met een aantal vriendjes over het fietspad langs de Wassenaarseweg in de richting van Katwijk. De jongen volgde een vriendje toen deze de straat overstak, maar zag daarbij een naderende personenauto over het hoofd. Een aanrijding was niet meer te voorkomen. De fietser is met een hoofdwond overgebracht naar het LUMC.

Zonder rijbewijs Leiden Donderdagmorgen 28 september is op de Plesmanlaan een aanrijding gebeurd. Een 43-jarige man uit Leiden reed om 08:30 uur in de richting van de rijksweg. Bij oranje licht, remde de Leidenaar om zijn auto tot stilstand te brengen. De auto achter hem remde niet op tijd en er volgde een aanrijding. De man uit Leiden is met nekklachten door de ambulance naar het LUMC vervoerd. De 35-jarige man uit Den Haag die de achterste auto bestuurde, verklaarde in eerste instantie dat een ander had gereden, maar dat deze man was weggelopen. De politie heeft de Hagenaar aangehouden op verdenking van het rijden zonder rijbewijs. Eenmaal op het politiebureau heeft de man die geen rijbewijs heeft, toegegeven dat hij achter het stuur zat. Tegen hem wordt proces-verbaal opgemaakt.

Aanrijding Voorschoten Op de kruising van de Badhuisstraat met de Noortheystraat is donderdagmiddag 28 september een aanrijding gebeurd. Een 23-jarige vrouw uit Voorschoten reed rond 17:50 uur met de auto over de Badhuisstraat. Bij de kruising verleende ze geen voorrang aan een auto van rechts. Bij de aanrijding die volgde, liep de Voorschotense een pijnlijke nek op. Zij is met de ambulance naar het Rijnland ziekenhuis in Leiderdorp gebracht. Haar auto raakte total-loss. De bestuurder van de auto van rechts; een 22-jarige man uit Voorschoten, had eveneens nekklachten. Voor hem was geen medische behandeling noodzakelijk.

Verkeersruzie Leiden In de tunnel in de Schipholweg is donderdag 28 september een aanrijding gebeurd. Om 18:15 uur reed een rode personenauto door de tunnel in de richting van het belastingkantoor. De 25-jarige bestuurder uit Voorschoten ging van de linker- naar de rechterbaan. Echter op de rechterbaan remde het verkeer en de man botste achterop de auto voor hem. De bestuurder van de aangereden auto; een 32-jarige man uit Leiden, stapte boos uit om verhaal te halen. De Leidenaar zou behalve gespuugd ook geschopt hebben. Door de gewaarschuwde politie is de Leidenaar aangehouden. De man uit Voorschoten heeft van mishandeling aangifte gedaan. Getuigen verklaarden dat zijn verkeersgedrag gevaarlijk was.

Doorrijder Leiden Donderdagavond 28 september is een onbekende automobilist na een aanrijding op de A44 doorgereden. De auto's reden in de richting van Wassenaar. Rond 23:45 uur namen beiden de afrit Leiden. Op de afrit reed de grijze personenauto achterop de groene personenauto. De bestuurder van deze auto; een 53-jarige vrouw uit Den Haag is met nek- en rugklachten naar het Rijnland ziekenhuis in Leiderdorp vervoerd. Ook één van haar twee passagiers; een man uit Noorwegen (leeftijd onbekend) is met nekklachten naar datzelfde ziekenhuis gebracht. De gewaarschuwde politie is met informatie van de tweede inzittende naar de doorrijder op zoek gegaan. Op het parkeerterrein bij het Transferium trof de politie een grijze personenauto aan met schade aan de voorzijde. Via het kenteken zal de politie de bestuurder kunnen achterhalen.

Juwelendief aangehouden Leiden Vrijdagmorgen 29 september heeft de politie om 05:30 uur een 30-jarige man uit Alkmaar aangehouden. De politie was kort tevoren gebeld met de melding dat met een auto de pui van een juwelier in de Donkersteeg was ingereden. Op weg naar de lokatie zagen agenten op de Oude Rijn een man lopen die aan het signalement van de verdachte voldeed. Na een korte achtervolging is de man aangehouden. De Alkmaarder had een grote tas met gereedschap en buit bij zich. Hij is na zijn aanhouding ingesloten. De auto die hij heeft gebruikt, had hij gestolen.

Woninginbraken Reeuwijk Zowel in een woning aan de Kalmoes, als in een woning aan de Haarmos is gisterenochtend, 28 september, ontdekt dat er is ingebroken. In de woning aan de Kalmoes zijn de daders door een raam aan de achterzijde binnengekomen. In de woning aan de Haarmos zijn de daders door een dakraam binnengekomen. Niet bekend is wat er gemist wordt.

Auto over de kop Lekkerkerk Aan de Opperduit is een 19-jarige automobilist uit Lekkerkerk over de kop geslagen en onderaan de dijk op vier wielen tot stilstaan gekomen. De man reed met twee andere personen, een 18-jarige jongeman uit Krimpen a/d Lek en een 17-jarige jongeman uit Lekkerkerk, over de Opperduit vanuit Lekkerkerk. Toen de bestuurder de radio iets harder wilde zetten, schrok hij van iets voor de auto, trok aan zijn stuur en reed vervolgens door de berm de dijk af. Hij sloeg over de kop en kwam onder aan de dijk tot stilstand. Zijn twee passagiers zijn met kneuzingen en snee- en schaafwonden naar het Groene Hartziekenhuis in Gouda gebracht.

Rijden onder invloed Berkenwoude Aan de Zuidbroekse Opweg is tijdens een surveillance een 33-jarige man uit Bergambacht gecontroleerd op het rijden onder invloed. De ademanalysetest wees 270 Ug/l uit. De man kreeg een proces-verbaal en een rijverbod van één uur.

Verkeerscontroles Krimpenerwaard Schoonhoven/Stolwijk/Bergambacht In het kader van een 'Verkeerscontroles voor een veiliger Krimpenerwaard', een samenwerkingsproject tussen zeven wegbeheerders, Politie Hollands Midden en het Openbaar Ministerie, zijn de afgelopen week verschillende snelheids- en beladingcontroles gehouden.

Op 22 september, zag een politieagent een bromfiets met hoge snelheid over de Provincialeweg in Schoonhoven rijden. Hij constateerde een snelheid van 75 km/u. Bij controle op de rollertestbank bleek dat de toegestane constructiesnelheid van 45 km/u met meer dan 30 km/u werd overschreden. Dus kreeg de bestuurder, een 17-jarige jongeman uit Streefkerk, een proces-verbaal en een bekeuring van fl. 240,-.

Op 23 september werd een 32-jarige man uit Lekkerkerk aangehouden wegens het overschrijden van de maximum snelheid. De man reed over de Provincialeweg in Bergambacht vanuit de richting Bergambacht. Surveillerende agenten zagen dat de man voordat hij de Provincialeweg opreed het rode licht van de verkeerlicht negeerde. Vervolgens verhoogde de man zijn snelheid tot 150 km/u. Nadat de man is staande gehouden, is zijn rijbewijs is ingevorderd en hij heeft een proces-verbaal gekregen voor het rijden door rood licht, wat in ieder geval een boete van 180 gulden betekent.

Op 25 september werd op de Tentweg in Stolwijk gecontroleerd op zwaar vervoer en tractoren. Er werden geen overtredingen geconstateerd.

Op 26 september, op de Opweg in Schoonhoven, is een tractor gecontroleerd op gewicht. Na weging bleek dat de tractor met oplegger 32.520 kg woog. Dit is een overschrijding van meer dan 100% omdat op de Opweg een belading van maximaal 15.000 kg is toegestaan. De eigenaar van de tractor was wel in het bezit van een ontheffing, maar deze ging tot 20.000 kg. Overbelading kan onder de wet economische delicten vallen, waarbij bekeuringen horen die kunnen oplopen tot wel fl. 4.000,-.

Politie IJssel en Gouwe en K.L.P.D. gaan gezamenlijk voor Landelijke Politiedag

Het district IJssel en Gouwe van de Politie Hollands Midden en de Afdeling Randstad van het Korps Landelijke Politie Diensten (K.L.P.D.) zetten gezamenlijk hun deuren open voor het publiek tijdens de tweede Landelijke Politiedag op zaterdag 14 oktober a.s.

Voor de politie IJssel en Gouwe, dat haar bewakingsgebied heeft in de gemeenten Boskoop, Waddinxveen, Nieuwerkerk a/d IJssel, Moordrecht en Zevenhuizen-Moerkapelle, zullen de bureaus in Waddinxveen en Nieuwerkerk a/d IJssel tussen 10.30 uur en 17.00 uur voor bezoekers opengesteld worden terwijl voor de K.L.P.D. het recent in gebruik genomen steunpunt aan de Bredeweg 18 te Waddinxveen opengesteld wordt.

Vanuit het bureau te Waddinxveen zal voor bezoekers met M.E.-bussen een pendeldienst worden onderhouden naar het steunpunt van de K.L.P.D.

Op dit moment zijn de voorbereidingen voor deze Landelijke Politiedag in volle gang. De presentaties op de diverse locaties zullen zich richten op Verkeer en jeugd. Naast de politie zullen ook het bureau Halt, busonderneming Connexxion en 3VO (voorheen Veilig Verkeer Nederland) zich presenteren. Een volledig programma zal in de week voor 14 oktober via de media bekend worden gemaakt.

Noot voor redacties