Organisaties voor de basismetaal slaan handen ineen

Datum nieuwsfeit: 29-09-2000
Vereniging FME-CWM

ORGANISATIES VOOR DE BASISMETAAL SLAAN HANDEN INEEN

Zoetermeer, 29 september 2000
Vandaag wordt in Den Haag het officiële startschot gelost voor dé nieuwe brancheorganisatie voor de basismetaalindustrie, de Vereniging Nederlandse Metallurgische Industrie (VNMI). Deze handeling wordt vanmiddag in Sociëteit 'De Witte' verricht door voorzitter ir. E. Keddeman en FME-CWM-voorzitter drs. A. Kraaijeveld.
De nieuwe brancheorganisatie is het product van de samenbundeling van krachten van diverse metaalbranches, die voorheen los van elkaar opereerden. De VNMI is het aanspreekpunt van de metallurgische industrie voor de Nederlandse overheid en is bij de uitvoering van haar taken niet alleen in het Haagse, maar ook in het Brusselse circuit actief. De VNMI behartigt de belangen van de aan-gesloten bedrijven op het terrein van technologie en economie vanuit de visie: 'Door innovatie naar duurzame toepassing van metalen onder gelijktijdige versterking van de economische positie van de aan-gesloten bedrijven.' De VNMI opereert als een brancheorganisatie van de Vereniging FME-CWM. Bij de VNMI zijn díe bedrijven aangesloten die zich bezig houden met de productie en/of de eerste verwerking van 'metalen in primaire vorm'. Dit zijn bedrijven die uit metaal-ertsen de zuivere metalen vrijmaken, maar ook de secundaire metaalproducenten die ingezamelde recycle-materialen voor hergebruik omsmelten en op-werken, behoren tot deze groep. Een andere groep bedrijven die tot de achterban van de VNMI wordt gerekend, zijn de onder-nemingen die zich bezighouden met de zogeheten 'eerste' bewerkingen, zoals producenten van stalen buizen, ijzer- en staalwalserijen, non-ferrosmelterijen en thermische verzinkerijen.
Tot voor kort waren er verschillende, los van elkaar opererende brancheverenigingen actief op de 'metaalmarkt', te weten: de NFI (Vereniging voor de Nederlandse Non-Ferro Industrie), NIJSI (Vereniging voor de Nederlandse IJzer- en Staal-industrie), VNAI (Vereniging Nederlands Aluminium Instituut) en de SBM (Stichting Basismetaalindustrie en Milieu). Al deze instanties visten min of meer in hetzelfde water; er werd in toenemende mate dubbel werk verricht en de belangenbehartiging werd ver-snipperd. De krachtenbundeling binnen één nieuwe brancheorganisatie biedt voor de aangesloten ondernemingen en branches een synergetisch effect.
Noot voor de redactie (

Noot voor redacties