GOM vraagt op onderdelen meer duidelijkheid en nuancering

Datum nieuwsfeit: 29-09-2000

Den Haag, 29 september 2000

HERFKENS ZET INHOUDELIJK DEBAT TERECHT VOOROP

Ontwikkelingsorganisaties vragen op onderdelen meer duidelijkheid en nuancering

De ontwikkelingsorganisaties Cordaid, Foster Parents Plan, Hivos, ICCO en Novib, verenigd in het Gemeenschappelijk Overleg Medefinanciering (GOM) zijn positief over de reactie van de minister voor Ontwikkelingssamenwerking op (wat betreft de conclusies van) het interdepartementaal beleidsonderzoek (IBO) naar de werking van het medefinancieringsprogramma (MFP). De kern is dat bestuur een afgeleide dient te zijn van inhoud en niet andersom. De minister maakt terecht eerst tijd en ruimte voor een inhoudelijk debat dat participatief van aard zal zijn.

De GOM-leden zijn graag bereid tot inhoudelijke discussie over een vernieuwd beleidskader. Er ligt echter een spanningsveld tussen de wens tot politieke sturing vanuit Nederland en de noodzakelijke verzekering dat partnerorganisaties in de ontvangende landen zeggenschap (ownership) over hun eigen ontwikkelings-proces hebben. Het is voor het GOM niet zo dat ministeriële sturing op afstand, waarvoor in het verleden terecht bewust is gekozen, in deze tijd niet meer zou voldoen. Natuurlijk behoren de MFO's verantwoordelijkheid af te leggen over hun werk, zoals dat tot op heden altijd is gedaan. Verder werken aan de verbetering van methoden om resultaten te meten, ondersteunt het GOM van harte.

De GOM-organisaties willen in het debat met de minister overeenstemming bereiken over de complementariteit van het MFP en het bilaterale en multilaterale beleid. De minister verwijst naar ontschotting en globalisering. Het GOM heeft op dit punt met de minister al een aantal werkafspraken gemaakt en is gaarne bereid hier verder over te spreken. Het maatschappelijk middenveld van landen in het Zuiden kan hier alleen maar baat bij hebben. Op 7 juni 1999 schreef de minister in de notitie Werkafspraken tussen de Minister en het GOM aan de Tweede Kamer: 'Zowel in de landen met een tekortschietend beleid en bestuur, als ook in de landen met een goed beleid en bestuur spelen de MFO's en hun partnerorganisaties een belangrijke rol in de institutionele opbouw, mobilisatie van het maatschappelijk middenveld en het uitvoeren van basisvoorzieningen.'

In het debat dat gaat komen, zullen de GOM-partners blijven wijzen op de noodzaak tot versterking van maatschappelijke organisaties in veranderende samenlevingen in het Zuiden. De MFO's beschouwen het als hun opdracht en deskundigheid deze processen te ondersteunen en daarvoor in de Nederlandse samenleving aandacht te blijven vragen. Het GOM is dan ook tevreden met de erkenning van het belang van lobby en beleidsbeïnvloeding (advocacy) door de MFO's in Nederland, en internationaal met hun partnerorganisaties. Dit onderstreept de medeverantwoordelijkheid van de MFO's voor het draagvlak voor ontwikkelingssamenwerking binnen de Nederlandse samenleving. De GOM-organisaties zijn verheugd dat niet getornd wordt aan het vaste percentage (10% uit OS-middelen) voor het MFP.

Meer informatie
Cordaid, Foster Parents Plan, Hivos, Icco en Novib werken samen binnen het Gemeenschappelijk Overleg Medefinanciering (GOM). In 2000 vervult Cordaid het voorzitterschap van het GOM. Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met Marjolein Schuurmans, hoofd Externe Communicatie Cordaid, op tel 070 3136 333 of 06 5342 8003.