Mazda toont vier primeurs op Salon van Parijs

Datum nieuwsfeit: 30-09-2000
AutoRai

Mazda toont vier primeurs op Salon van Parijs 15-9-00 10:45:00. Bezoekers aan de Parijse Autosalon, die van 30 september tot en met 15 oktober a.s. haar deuren voor het publiek opent, kunnen in Hal 1 waar de Mazda-stand gevestigd is de nodige primeurs bewonderen. Mazda toont als wereldprimeurs de nieuwe 323 FastBreak en 323 Sedan, de nieuwe MX-5 en Xedos-9 worden als Europese primeurs getoond en ook de Tribute zal in Parijs niet ontbreken.

Nieuwe Mazda 323 FastBreak en Sedan
De nieuwe Mazda 323-versies, die vanaf februari volgend jaar in Nederland te verwachten zijn, hebben uiterlijk een aantal wijzigingen ondergaan. De motorkap, de voor- en achterlicht units, de grille en de bumpers krijgen een nieuw design. Het interieur wordt voorzien van nieuwe two-tone binnenbekleding waarbij uit drie varianten kan worden gekozen.

Gewijzigde motoren
Ook de motoren zijn aangepakt. De huidige 1.5 liter benzinemotor, goed voor 88 pk/65 kW, wordt vervangen door een 1.6 liter versie (100 pk/74kW). De 1.8 liter motor (115 pk/84 kW) maakt plaats voor een 2.0 liter krachtbron die 130 pk/96 kW afgeeft. Ook op het gebied van de dieselmotoren wordt het nodige gewijzigd. Zo komt de 2.0 liter dieselmotor te vervallen en zal de huidige 2.0 liter DiTD van 90 pk/66 kW een vermogen krijgen van 100 pk/74 kW.

Algemene verbeteringen zoals o.a. het reduceren van motor-, wind- en bandengeruis, een verbeterd stuur, rem- en veergedrag zullen in de nieuwe 323-versies worden toegepast.

Later dit jaar zullen de prijzen van de nieuwe 323 FastBreak en Sedan bekend worden gemaakt.

Nieuwe MX-5
Tegen het einde van dit jaar zal Nederland voor het eerst kennis maken met de nieuwe MX-5. In Parijs is te zien dat door een nieuw design van de bumpers, de voor- en achterlicht units, andere mistlampen en een gewijzigde vorm van de luchtinlaat, de karakteristieke vorm van deze roadster wordt versterkt.
Belangrijkste wijziging in het interieur is een geheel nieuw design van de stoelen.

Variabele kleptiming
De grootste aanpassingen zijn echter te vinden onder de motorkap. Naast de bestaande 1.6 liter motor (110 pk/81 kW) wordt de nieuwe MX-5 nu ook leverbaar met twee 1.8 liter krachtbronnen die respectievelijk 140 pk/103 kW of 146 pk/107 kW vermogen leveren. De 146 pk-versie is
nu ook voorzien van variabele kleptiming waarbij afhankelijk van het toerental het openingstijdstip van de kleppen wijzigt hetgeen een beter rendement en een hoger vermogen tot resultaat heeft.

Automatische transmissie
Tegen de tijd dat het échte cabrioseizoen volgend jaar weer van start gaat zal aan deze MX-5 versies ook nog een 1.8 liter-versie in een 140 pk-uitvoering met automaat worden toegevoegd.

De nieuwe MX-5 zal leverbaar worden in drie uitvoeringsvarianten t.w.: Exclusive, Touring en Sports. Laatstgenoemde uitvoering is o.a. voorzien van een zesversnellingsbak en lederen bekleding. Nederlandse verkoopprijzen zullen rond de maand december bekend zijn.

Nieuwe Xedos-9
De nieuwe Xedos-9 kan ook tegen het einde van dit jaar verwacht worden. In Parijs wordt duidelijk dat de nieuwe Xedos-9 uitgevoerd is met een vijfpuntige grille met daarin het grote Mazda-logo, een gewijzigde motorkap en nieuwe achterlicht-units. Ook het interieur werd op diverse punten aangepast. Zo zijn o.a. side airbags standaard, werden bekledingstoffen vernieuwd en is er sprake van een two-tone interieur uitgevoerd met o.a. een lederen stuurwiel. Comfortverhogende zaken zoals bekerhouders en een geïntegreerd audio-systeem met CD-wisselaar inclusief zes speakers maken deel uit van de standaarduitrusting.

Vanaf de introductie van de nieuwe Xedos-9 zal er sprake zijn van één krachtbron t.w. een 2.5 liter V6, goed voor 167 pk/123 kW. Deze versie is uitsluitend verkrijgbaar met een automatische transmissie. Ook hier geldt dat verkoopprijzen later dit jaar bekend worden.

SUV Tribute
Natuurlijk ontbreekt de Tribute niet op de Mazda-stand in Parijs. Deze eerste Sports Utility Vehicle van Mazda zal vanaf april van het volgend jaar in de Nederlandse showrooms te bewonderen zijn. Eerst als 2.0 liter versie en vanaf de maand juli ook als 3.0 liter
V6-uitvoering.

Indicatieprijzen die de Nederlandse Mazda-importeur onlangs bekend maakte zijn: vanaf 54.995 gulden voor de 4x2 versie, vanaf 57.495 gulden voor de 4x4 uitvoering. Voor de 3.0 liter 24-kleps V6 Touring-versie, alleen verkrijgbaar in een 4x4 uitvoering met een viertrapsautomaat, wordt de verkoopprijs van deze Tribute-versie door Mazda geïndiceerd op 81.495 gulden.