Vredesaktivisten dringen Vliegbasis Volkel binnen

--- Persbericht afkomstig van 'Akties tegen Kernwapens' ---

Vredesaktivisten dringen Vliegbasis Volkel binnen

Vandaag Burgerinspectie van Vliegbasis Volkel

Volkel, 1 oktober 2000 - Enkele tientallen mensen zijn vanaf 16:15 bezig zich toegang te verschaffen tot de Vliegbasis Volkel, voor een 'Burgerinspektie' van de Amerikaanse kernwapens die daar liggen opgeslagen. De vredesaktivisten (waaronder politici en schrijvers) willen openheid over deze kernwapens, waarvan defensie nooit heeft willen bevestigen dat zij er liggen.

De vredesaktivisten werden aan de andere kant van het hek meteen gearresteerd.

Om 16:15 uur gaf Willemijn van der Werf namens de organisatoren van Akties tegen Kernwapens het startsein voor deze 'Burgerlijke ongehoorzaamheid'. Zij verwees daarbij naar de Neurenberg- principes, die burgers verplichten oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid te voorkomen. (Het Neurenberg-tribunaal tegen de Nazi-misdaden eindigde op 1 oktober 1949, vandaag 51 jaar geleden).

Rond vier uur had een inspektieteam toegang gevraagd voor een burgerinspektie van de Vliegbasis. De toegang werd toen geweigerd.

De burgerinspektie vindt plaats aan het slot van een politiek- kulturele manifestatie voor de hoofdpoort van Vliegbasis Volkel, onder de leus 'Alle kernwapens de wereld uit, te beginnen uit Volkel'.

Onder de ruim 150 aanwezigen voor de poort bevonden zich de Kamerleden Van Bommel (SP), Harrewijn (Groen Links) en Hoekema (D'66), alsmede senator Van Vught (SP). Vanuit de vredesbeweging waren aanwezig Mient Jan Faber (IKV), voorzitter Jan Slop van het Landelijk Beraad van Vredesorganisaties (LBVO) en Roline Woldinga-Veldkamp, voorzitter Franciscaanse Vredeswacht. De schrijvers Karel Glastra van Loon, Diana Ozon, Richard Schuring, Paul Waaijers en Harry Zevenbergen werden gesignaleerd, alsmede vredesaktivistes Mariette Moors en Krista van Velzen. Voorts ex-militair Meindert Stelling (kapitein luchtmacht b.d.), de jurist Mr. Nico Steijnen en de artsen Dr. J.A. (Jan) Gevers Leuven en dr. C. van Melle.

* Noot voor de pers

Woordvoerders voor de poort van Volkel zijn bereikbaar op 06-51152499 of 06-53939554

Achtergrondinformatie is te vinden op
www.ddh.nl/vrede/kernwapens/