Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Cargo-scans douane Schiphol officieel in gebruik

Datum nieuwsfeit: 02-10-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Ministerie van Financiën
Zoek soortgelijke berichten
Ministerie van Financiën

Titel: CARGO-SCANS DOUANE SCHIPHOL OFFICIEEL IN GEBRUIK



Persberichtnr.

00-208

Den Haag

2 oktober 2000

Cargo-scans Douane Schiphol officieel in gebruik

Staatssecretaris Bos (Financiën) stelt op maandag 2 oktober 2000 twee X-ray scans op Schiphol in gebruik.

De douane gaat de twee nieuwe scans inzetten als technisch hulpmiddel bij de controle van luchtvracht. Door middel van röntgenstralen kan de inhoud van containers of op laadborden opgebouwde vracht zonder open te maken worden bekeken.

De ontwikkeling en bouw van het project heeft drie jaar geduurd. De totale kosten van de twee scans en de los- en laadfaciliteit bedragen circa 50 miljoen gulden.

De toenemende handel zorgt voor een voortdurende groei van het luchtvrachtvervoer. Met behulp van risico-analyse en door gebruik te maken van de scans kan de douane adequaat de groeiende goederenstroom controleren. Met de in gebruik name van de scanterminals beschikt de douane over een van de modernste hulpmiddelen voor een snelle en kwalitatief goede controle van luchtvracht. De cargo-scans zoals gebouwd op Schiphol zijn uniek in hun soort. Het zijn de eerste scans ter wereld met een dergelijke omvang en capaciteit. De scans zijn speciaal ontwikkelt om luchtvrachtgoederen te onderzoeken en ze zijn zo gesitueerd dat ze goed aansluiten bij de op Schiphol toegepaste logistiek.

In 1999 heeft Minister Zalm de Containerscan Rotterdam Maasvlakte in gebruik genomen, de X-ray technologie van de scan in Rotterdam is in grote lijnen dezelfde als toegepast op de Luchthaven Schiphol. De logistiek op de luchthaven heeft een andere organisatie.

De vracht die voor controle in aanmerking komt wordt met behulp van risico- analyse geselecteerd. Via het luchtvracht-berichtensysteem maakt de douane al voor de landing van het vliegtuig aan de afhandelaar kenbaar welke luchtvracht naar de scan moet worden gebracht. Direct na landing en lossing van het vliegtuig wordt de geselecteerde vracht met behulp van de scan gecontroleerd. Het scannen van de vracht duurt circa 3 minuten per laadbord. De vracht worden zowel horizontaal als verticaal gescand (dual-scan).

Het logistieke systeem van de scans is zodanig ontworpen dat de chauffeur die de te scannen goederen aanlevert, deze slechts in een transportsysteem hoeft te plaatsen. De verdere verwerking geschied geheel geautomatiseerd met behulp van een rollerbaansysteem.

De beelden gemaakt door de scanapparatuur worden bewerkt door een computer. Hierdoor ontstaat een compleet beeld van de lading. Deze beelden worden na het scannen van de vracht geanalyseerd. Op deze manier kunnen onder andere het verschil in dichtheid van goederen worden onderscheiden en verborgen ruimtes worden gesignaleerd. Elke scanterminal heeft een 5-tal analyseplaatsen ter beschikking. De analyse neemt 15 minuten in beslag. De maximum capaciteit per scanterminal bedraagt 20 laadborden of containers per uur. De scans bieden de mogelijkheid om de totale lading van een vrachtvliegtuig in iets meer dan twee uur te onderzoeken.

Na de analyse zijn er twee mogelijkheden

* het beoordelingsresultaat is niet verdacht en de vracht wordt vrijgegeven

* het beoordelingsresultaat is verdacht . Bij deze analyse kan worden besloten om de lading te lossen en te controleren in een speciaal hiervoor gebouwde nieuwe uitpakloods van de douane. Ook is het mogelijk de vracht onder douanetoezicht te lossen en te controleren in de loods van een luchtvrachtafhandelaar.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie