Dutchtone introduceert heldere alles-in-een belbundels

Datum nieuwsfeit: 02-10-2000

Dutchtone introduceert heldere alles-in-een belbundels

Den Haag, 02 oktober 2000 - Met ingang van 2 oktober wijzigt Dutchtone ingrijpend haar tariefstructuur voor haar abonnementen. De wijzigingen zijn het gevolg van een gebruikersonderzoek dat in opdracht van Dutchtone is uitgevoerd. Het resultaat is een eenvoudiger abonnement met veel inbegrepen belminuten waardoor kosten eenvoudiger zijn te voorspellen.

Uit het onderzoek van Dutchtone bleek dat gebruikers meer grip willen hebben op de hoogte van de belkosten onder andere door veel 'gratis' belminuten in een belbundel. Met de introductie van vier nieuwe alles-in-een 'belbundels' van 60, 120, 180 of 360 minuten speelt Dutchtone maximaal in op deze behoefte. Alle diensten en bestemmingen
- bijvoorbeeld voicemail, SMS en I-Services (de WAP-diensten van Dutchtone) - worden verrekend tot belminuten en vallen voortaan binnen de belbundels, waardoor financiele verrassingen worden voorkomen. Dutchtone is daarmee de meest voordelige leverancier van op WAP gebaseerde diensten.

Uit het gebruikersonderzoek bleek dat er globaal twee gebruikersgroepen te definieren zijn: de onervaren en de ervaren bellers. Beide groepen stellen specifieke eisen aan telecomaanbieders. De onervaren bellers willen de maandelijkse kosten zo laag mogelijk houden en stellen het verschil tussen piek- en daluren op prijs. Het tarief per belminuut is voor deze groep minder doorslaggevend omdat er relatief weinig gebeld worden. De meer ervaren bellers geven aan naast lage maandelijkse kosten vooral het aantal gratis belminuten belangrijk te vinden. Bovendien geven zij ook duidelijk de voorkeur aan een vast beltarief. Echter beide groepen willen vooral duidelijkheid over de te verwachten kosten en hebben sterk behoefte aan een allesomvattend pakket. Met haar nieuwe tariefstructuur komt Dutchtone tegemoet aan al deze wensen van de gebruikers en hanteert bovendien de scherpste prijzen in de markt.

De nieuwe structuur is opgebouwd uit vier Allin belbundels. Allin60 is de instapbundel en geschikt voor mensen die minder regellmatig bellen. Als de 'gratis' belminuten verbruikt zijn, geldt het gebruikelijke piek-/daltarief. Allin120, Allin180 en Allin360 bieden naast het grote aantal 'gratis' belminuten per bundel vaste tarieven per minuut. Alle diensten en bestemmingen - waaronder voicemail, SMS en I-Services en bellen met buitenlandse bestemmingen - worden omgerekend naar belminuten. Dus ook de kosten voor deze diensten zijn volkomen transparant. Gebruikers kunnen op elk moment wisselen van belbundel, waarbij de overstap naar een grotere belbundel gratis is. Verder kunnen ongebruikte belminuten eenmalig worden meegenomen naar de volgende maand.

Hans Huygens, commercieel directeur van Dutchtone, zegt over de nieuwe Dutchtone-tariefstructuur: "We hebben bij de samenstelling van 'New Allin' de gebruiker centraal gesteld. Op basis van een uitvoerige analyse van de Nederlandse beller hebben we een helder en transparant aanbod samengesteld dat volledig tegemoet komt aan de wensen van onze klanten van nu en in de toekomst: heldere en betaalbare belpakketten. Met dit aanbod zijn we er in geslaagd alles-in-een bundels samen te stellen, die onze hoogwaardige dienstverlening koppelen aan scherpe prijzen."

Nieuwe tariefstructuur

Bundel: Allin 120
NLG per maand: 35
Tarief vast NLG per minuut: 0,29
Tarief mobiel NLG per minuut: 0,58

Bundel: Allin 180
NLG per maand: 45
Tarief vast NLG per minuut: 0,25
Tarief mobiel NLG per minuut: 0,50

Bundel: Allin 360
NLG per maand: 65
Tarief vast NLG per minuut: 0,16
Tarief mobiel NLG per minuut: 0,36

Bundel: Allin 60
NLG per maand: 20
Tarief vast NLG per minuut: piek 0,66 en dal 0,33 I-services(WAP): piek idem en dal idem
Tarief mobiel NLG per minuut: piek 0,99 en dal 0,66 Tarief SMS per bericht: 0,66
Tarief Voicemail: piek 0,99 en dal idem

* Wappen (I-services) is bij Dutchtone voordeliger dan bij derden.
* Infotime, de informatiedienst waarmee Dutchtone-gebruikers actuele informatie kunnen opvragen over weer en verkeer, (beurs)nieuws en vrijetijdsmogelijkheden blijft NLG 1,50 per minuut.