Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Gitta Bartling wint VMC Pluim 2000 marketing / communicatie

Datum nieuwsfeit: 02-10-2000
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Persbericht

Diemen, 30 september 2000

Gitta Bartling winnares VMC Pluim 2000 voor vrouwelijk aanstormend talent in marketing en communicatie

Gitta Bartling (26) won 29 september jl. de VMC Pluim 2000. Deze tweejaarlijkse aanmoedigingsprijs voor vrouwelijk aanstormend talent in marketing en/of communicatie werd uitgereikt door VMC, netwerk voor Vrouwen in Marketing en Communicatie. Gitta werkt bij het ICT-bedrijf Caesar Groep in Maarssen. Zij nam de vakjury voor zich in met een sprankelende presentatie waarin zij zichzelf aan de hand van een mandarijn presenteerde. Het beste zit binnen in. 'Professionele communicatie gaat in de komende jaren meer emotie inbrengen in internet', zo stelde ze. (Juryrapport achter persbericht)

Gitta Bartling ontving de glazen VMC-Pluim met inscriptie, een mediatraining van Brainbox Media en gratis lidmaatschappen van MEC (Marketing Executive Center) en VMC. De jury, onder leiding van dr. Betteke van Ruler, docent Communicatie aan de VU Amsterdam, vond het niveau van alle drie de jonge vakvrouwen heel hoog. Zij had er een harde dobber aan de uiteindelijke keuze te maken.

De andere genomineerden waren Christel van der Boom (DLV Public Relations in Amsterdam) en Mariken van Woerkum (Ministerie van Justitie in Den Haag). De ruim 150 deelnemers aan het evenement reikten de publieksprijs uit aan Mariken van Woerkum. Mariken typeerde haar werk bij het Ministerie van Justitie als 'publiek ondernemen'. Op voortvarende maar goed getimede en empatische wijze neemt zij de barrières die zij tegenkomt op weg naar invoering van intranet/internet in het gevangeniswezen in Nederland. Christel van der Boom hield een vlammend betoog over het maatschappelijk succes van internet, dat zijn economisch nut in de komende tijd nog maar moet gaan bewijzen. Zij blinkt uit in communicatiekennis van internet.

Jury en criteria VMC Pluim 2000
Naast Betteke van Ruler bestond de jury uit: Frithjof de Haan, voorzitter Beroepsvereniging voor Communicatie, Eline Danker, general manager Buena Vista International (Europe), Michael van Os, hoofdredacteur Adformatie en Anne-Marie Voorhoeve, voorzitter VMC. De jury toetste de kandidaten op de volgende criteria:


· minder dan 5 jaar werken in marketing en/of communicatie;
· op een bijzondere, eigen wijze te werk gaan;
· vooruitstrevend, creatief en vernieuwend zaken oppakken;
· concrete, recente resultaten laten zien van eigen (bijdragen aan) projecten;
· jezelf op een duidelijke wijze in exact 5 minuten presenteren;
· in exact 5 minuten een visie over e-commerce neerzetten.
E-commerce debat
De strijd om de VMC Pluim werd voorafgegaan door een debat over e-commerce onder de dynamische leiding van dagvoorzitter Hannie van Dijk (manager cultuurverandering Politie). Tijdens haar openingsspeech ging VMC-voorzitter Anne-Marie Voorhoeve in op de positie van vrouwen in de marketing en communicatie. Bij uitstek zijn zij geschikt om een brug tussen deze vakgebieden te leggen. Zij riep de vrouwen op zichzelf en hun vakkennis beter zichtbaar te maken. Betteke van Ruler sloot hierbij aan door de vrouwen op te roepen meer te publiceren over hun werk. Het interactieve debat over e-commerce werd bepaald door drie stellingen die verdedigt werden door Katja Claessens, (international marketing director van Pro Active), Carmen Koster (directeur marketing Bol.com) en Daan Quakernaat (o.a. Media Plaza).

Katja Claessens stelde dat customer relationship een hype is. 1-to-1 marketing is erg belangrijk en internet is hét middel dat je kunt inzetten. Door kennis en interactie kunnen organisaties weten waarom de klant bij hen koopt. Overigens verwacht Claessens dat dit nooit de gewone off-line marketing kan vervangen.

Carmen Koster onderbouwde overtuigend haar stelling dat de internet-klant 10 x zoveel waard is als de gewone klant, en stelde bovendien dat de marketing effectiever en gerichter kan worden. Zij deed een boekje open over de mogelijkheden tot opbouw van kennis van klanten en de manier waarop klanten op hen toegespitste aanbiedingen kunnen krijgen, het zogenaamde 'selective discounting'.

Daan Quakernaat spande zich in om de andere sprekers en de zaal ervan te overtuigen dat marketing en communicatie in deze e-commerce tijd vooral open en eerlijk moet zijn om het beste product tegen de laagste prijs te kunnen leveren. De consument komt immers toch overal achter via Internet en wil geen kat in de zak kopen. 'Information wants to be free' dus: iedereen, overal en altijd, kan alle informatie gratis verkrijgen. Dat is de toekomst van internet!

De doelstelling van VMC luidt: Het bevorderen van contacten tussen vrouwen werkzaam in marketing en communicatie, teneinde de kennis, kunde en kunst op het gebied van professionele marketing en communicatie te verruimen en elkaar actief te steunen in de persoonlijke carrière. Het stimuleren van de doorstroming van vrouwen naar hogere functies en het bevorderen van grotere participatie in invloedrijke posities. Het vakgerichte netwerk,opgericht in 1989, telt ruim tweehonderd leden. Daarvan zijn circa honderd vrouwen in de leeftijd van 30+ met minstens vijf jaar ervaring op het terrein van marketing of communicatie aangesloten bij het landelijke netwerk van VMC. De drie regionale netwerken (Utrecht, Rotterdam/Den Haag en Amsterdam) tellen tezamen ook circa honderd leden, vrouwen jonger dan 35 en minder dan 5 jaar werkzaam in het vakgebied marketing en communicatie.

Voor meer informatie en voor foto's:
Monique van Eijkelenburg, 030 2250989 of 0626 440012 of VMC Secretariaat: 020-3681568, (info@vmc.nl) of zie www.vmc.nl (ook foto winnares Pluim in JPG)

Juryrapport Gitta Bartling
Gitta zit drie jaar in het communicatievak en heeft zich gespecialiseerd in communicatie voor de ICT branche, bij een bedrijf met de beeldende naam Caesar, met uiteraard erg veel aandacht voor gebruik van internet als communicatiemedium. Voorgedragen door Joke Boon uit Amsterdam vanwege "haar frisse, gedegen en professionele aanpak bij alles wat ze doet. Als ze doorgaat zoals ze nu bezig is, belooft dat wat voor de toekomst!", aldus Joke Boon. Zij wordt door haar omgeving gezien als "gedegen, professioneel, innovatief en enthousiast". Zelf was ze in eerste instantie niet zo enthousiast over haar voordracht, schreef zij aan VMC. Toch heeft zij een zeer professionele presentatie van zichzelf als professional gegeven. De jury heeft van haar op papier de indruk gekregen dat zij zichzelf goed weet neer te zetten zonder dat zij zichzelf opdringt. Zij laat argumenten spreken en weet die met humor neer te zetten. Gitta toont zich als een zeer harde werker die haar weg wel weet te vinden en haar eigen gang gaat zonder dat ze het strategisch belang van haar werkgever uit het oog verliest. Jezelf verkopen is niet het gemakkelijkste voor je, maar je kunt dat natuurlijk ook. Maar je gaat duidelijk voor inhoud! Dat is je drive.

Verkort CV Gitta Bartling
Gitta Bartling, woonachtig in Amsterdam, communicatiemedewerker Caesar Groep in Maarssen. Daarnaast freelance communicatiespecialist. Zij sloot haar communicatie-opleiding af met het runnen van het Leerbedrijf van de Hogeschool Holland, waar zij naast het opzetten van het communicatiebeleid ook het dagelijks reilen en zeilen van de onderneming op zich nam. Na haar afstuderen begon zij haar communicatiecarrière bij cv-ketelfabrikant Vaillant. Na een kleine twee jaar stapte zij over naar de ICT-branche, waar zij voor de Caesar Groep zowel in- als externe communicatieprojecten begeleidt en uitvoert. Daarnaast kan zij de ervaringen met een 'eigen bedrijf' niet loslaten en is zij sinds een klein jaar actief als freelancer op communicatiegebied, met een duidelijke voorkeur voor 'digicatie'. Het nu lopende project betreft de ontwikkeling en oprichting van een webwinkel in tuin- en groenartikelen. Zij is nu ruim anderhalf jaar secretaris van VMC-J Amsterdam, het regionale juniorennetwerk van VMC. Zij typeert haar karakter als enthousiast, gemotiveerd, vrolijk, eigenwijs, veeleisend en direct.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie