Alewijnse Groep Nijmegen wint VEV Leerbedrijven Prijs 2000

Datum nieuwsfeit: 02-10-2000
Vereniging Elektrotechnisch Vakonderwijs

2 okt. Winnaar VEV Leerbedrijvenprijs 2000 bekend Nijkerk, 2 oktober Winnaar VEV Leerbedrijvenprijs 2000 bekend
De Alewijnse Groep vestiging Nijmegen is op 28 september jl. door VEV uitgeroepen tot winnaar van de VEV Leerbedrijven Prijs 2000, de prijs voor het beste erkende leerbedrijf.

VEV looft de prijs voor de derde maal uit. Alewijnse Groep vestiging Nijmegen wint een originele sculptuur en een geldbedrag van 25.000 gulden vanwege de professionele benadering van zijn opleidingstaak die volledig geïntegreerd is in het bedrijfsbeleid. Men is er in geslaagd een goede koppeling te vinden tussen scholing en arbeidsmarkt. De vestiging onderhoudt bovendien een goede en intensieve relatie met de ROC's en VMBO-scholen. Het sterke opleidingsbeleid kent een moderne aanpak, onder andere door toepassing van het persoonlijke opleidingsplan waarin ook opleidingswensen worden geregistreerd.

Het persoonlijk opleidingsplan van de Alewijnse Groep vestiging Nijmegen is onderdeel van toekomstgericht personeelsmanagement. Zo heeft de vestiging Nijmegen een plan ontwikkeld om scholing en bijscholing af te stemmen op te verwachten ontwikkelingen op het gebied van techniek en samenleving. Men houdt daarbij rekening met andere culturen, uitzendkrachten en toenemende uitbesteding van werkzaamheden. Aan de hand van een profiel dat de vestiging samenstelde van de monteur van de toekomst, is de scholing en training opgezet onder de speciale projectnaam `Monteur 3000'.

BPV-plaatsen
Sinds augustus 1997 is de beroepspraktijkvorming (BPV) een verplicht onderdeel van alle beroepsopleidingen. Ook bepaalt de Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) dat alleen erkende bedrijven als leerbedrijf voor de praktijkvorming mogen zorgen. VEV in Nijkerk heeft hiervoor een erkenningsregeling ontwikkeld.
Met het tweejaarlijks uitloven van een prijs voor het beste erkende leerbedrijf wil VEV meer bekendheid geven aan deze erkenningsregeling voor leerbedrijven. Het bedrag van 25.000 gulden is bedoeld om opleidingen te faciliteren.

De winnaar
De Alewijnse Groep vestiging Nijmegen is een onafhankelijke groep elektrotechnische installatiebedrijven met meer dan 800 medewerkers. De Groep bestaat uit elf werkmaatschappijen, met een grote mate van zelfstandigheid op het gebied van commercie, uitvoering en resultaat. De werkmaatschappijen zijn verantwoordelijk voor hun eigen opleidingsbeleid maar streven samen naar versterking van elkaars mogelijkheden. De Alewijnse Groep vestiging Nijmegen bestaat uit de werkmaatschappijen Alewijnse Panelenbouw B.V., Alewijnse Industrie B.V. en Alewijnse Utiliteit B.V.

v.l.n.r.
A.W.N. Fleuren, directeur Thust en Graff en winnaar van de prijs in 1998
ing. P. Carrière voorzitter van de jury
J. Bokma, hoofd P&O van de Alewijnse Groep vestiging Nijmegen winnaar Prijs 2000.