Ferag te Soest schrapt 88 van de 135 banen

Datum nieuwsfeit: 02-10-2000

CNV BEDRIJVENBOND

CNV: Ferag schrapt 88 van de 135 banen

De in Soest gevestigde verpakkingsmachinefabrikant Ferag van met name krantendrukkerijen schrapt 88 van de 135 banen. Dit hebben de werknemers vanmiddag te horen gekregen. Ferag is een dochter van het Zwitserse Ferag AG.

Volgens de Zwitserse moeder zijn deze machines in Nederland niet winstgevend te produceren. De oorzaak hiervan ligt volgens CNV Metaal en elektro in de onduidelijke verdeling van verantwoordelijkheden tussen het hoofdkantoor van Ferag in Zwitserland en de fabriek in Nederland. Ferag AG doet de verkoop, marketing en distributie en de Nederlandse vestiging neemt vervolgens de productie voor haar rekening. Door de onduidelijke taakverdeling worden door Ferag Verpakkingstechniek met regelmaat niet volledig uitontwikkelde machines verkocht, wat vervolgens weer leidt tot schadeclaims. De vorige directies van Ferag in Nederland zijn er niet in geslaagd een beter evenwicht in deze situatie te brengen. De huidige directie heeft de kans niet gehad, omdat ze pas sinds april van dit jaar leiding geeft aan de fabriek.

Vervangende werkgelegenheid
De bond betwist niet dat het bedrijf verlies draait, maar vindt wel dat gezien de oorzaak de directie verantwoordelijk is voor het vinden van vervangende werkgelegenheid voor de getroffen werknemers. Het Zwitserse moederbedrijf heeft inmiddels wel aangegeven dat men een sociaal plan wil afsluiten. CNV Metaal en elektro wil hierin behalve bemiddeling van werk naar werk (door in het bedrijf ander werk te scheppen door middel van het vanuit Zwitserland naar Nederland verplaatsen van andersoortige productie), ook afspraken maken over zaken als om-, her- en bijscholing, reiskosten- en schadevergoeding en inkomensgaranties.

Nadere inlichtingen:

- Eelke Pol (vakgroepbestuurder), tel.: 030 - 6 348 320 (kantoor) of
06 - 51 60 20 34 (mobiel)

- Jan Immerzeel (persvoorlichting), tel.: 030 - 6 348 241 (kantoor) of
06 - 22 39 30 12 (mobiel)

Houten, 2 oktober 2000

02 okt 00 14:26