Ruim baan voor e-marketplaces

International Data Corporation Benelux

IDC PRESS RELEASE

Ruim baan voor emarketplaces

Amsterdam, 3 oktober 2000 De Internet commerce omzet, oftewel de omzet van aankopen gedaan over het Internet, zal in Nederland naar verwachting in 2000 ongeveer fl 5.1 miljard bedragen, meer dan een verdubbeling ten opzichte van de omzet in 1999. IDC verwacht dat deze opbrengsten zullen blijven stijgen naar fl 40.7 miljard in 2003. De emarketplaces gaan daar de grootste rol in spelen.

Dit is de conclusie van een nieuw IDC Benelux rapport, dat de verschillende aspecten van ecommerce in Nederland bespreekt. Volgens Renske Ellens, research analist bij IDC Benelux heeft deze grote stijging in opbrengsten alles te maken met nieuwe ontwikkelingen in zowel de vraag- als aanbodzijde van de markt. "Wij verwachten dat de ecommerce opbrengsten zullen stijgen tot fl 40.7 miljard in 2003, waarvan fl 18.2 miljard binnengebracht wordt door de emarketplaces en fl 5. 0 miljard door de eprocurementsites."

Vanuit de vraagzijde gezien vinden er interessante ontwikkelingen plaats. Het aantal Internetgebruikers per kwartaal (dit zijn het aantal gebruikers dat minstens 1 keer in de 3 maanden het internet gebruikt) zal groeien van 3.9 miljoen eind 1999 naar 5.0 miljoen eind 2000. IDC verwacht dat dit aantal in 2003 gegroeid is naar 8.8 miljoen gebruikers. "Vooral de thuisgebruikers zullen daar een grote rol in spelen," zegt Renske Ellens. "Door de toenemende acceptatie van kopen via het Internet blijft het aantal kopers ten opzichte van de gebruikers groeien."

Vanuit de aanbod zijde gezien zal het aantal bedrijven met een ecommerce website enorm toenemen. Naast de traditionele vormen komen er ook steeds meer nieuwe vormen van ecommerce sites bij. Sommigen zijn gericht op consumenten, zoals de veilingsites en de electronische winkelcentra, anderen zijn voornamelijk gericht op bedrijven, zoals de emarketplaces en eprocurement sites.

Bedrijven die al opereren op de ecommerce markt moeten zich ervan bewust zijn dat de Internet economy drastisch aan het veranderen is. IDC gelooft dat bedrijven die succesvol zijn in Nederland, hun marketingactiviteiten moeten uitbreiden en aanpassen aan de wensen en behoeften van de online klant. "Alleen de bedrijven die de in het rapport beschreven fasen van de marketing planning doorlopen, zullen slagen in de online wereld", aldus Renske Ellens.

Algemene informatie over dit rapport

Het rapport "Internet Commerce Doing Business on the Internet in the Netherlands" bevat informatie over verschillende aspecten van ecommerce in Nederland. De drijfveren van de Internet Commerce, zoals de internationalisatie van websites en de introductie van nieuwe typen ecommerce sites worden uitvoerig besproken. Daarnaast worden de marktgrootte en marktindeling besproken. Toekomstige ontwikkelingen en ecommerce marketing strategieën worden belicht en besproken aan de hand van interessante cases. Het rapport "Internet Commerce Doing Business on the Internet in the Netherlands" is verkrijgbaar bij IDC Benelux.

Algemene informatie over IDC

IDC is de expert bij uitstek op het gebied van onderzoek en marketingadvies in de markt voor informatie- en communicatie technologie (ICT). Zij levert betrouwbare, high impact inzichten en advies met betrekking tot de toekomst van ebusiness, Internet en technologie wat organisaties kan helpen bij het maken van verantwoorde, zakelijke beslissingen. IDC geeft verwachtingen op het gebied van wereldwijde marketing en trends en analyseert business strategieën, technologieën en leveranciers door gebruik te maken van betrouwbare en verhelderende marktgegevens. IDC is als enige in staat om lokaal onderzoek aan te bieden voor de belangrijkste nationale markten. IDCs marktinformatie wordt niet belemmerd door grenzen en biedt daardoor eindeloze mogelijkheden. IDCs klanten bestaan uit s werelds grootste ICT leveranciers, ICT organisaties, ebusiness bedrijven en de financiële wereld. Meer informatie is te vinden op www.idcresearch.nl.

IDC is een dochteronderneming van IDG, s werelds grootste organisatie op gebied van ICT media en onderzoek.

# # #

All product and company names may be trademarks or registered trademarks of their respective holders.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

IDC Benelux
Renske Ellens (Research Analist)
020 - 6692721

Margreet ten Hoope (PR Coordinator)
020 - 4089533

© Copyright International Data Corporation, 2000. Unauthorized use is strictly forbidden.