CD on Demand voorziet in afdracht van auteursrechten

Datum nieuwsfeit: 03-10-2000
Siemens Nederland N.V.

Den Haag, dinsdag 3 oktober 2000

Europese primeur in Almere - Free Record Shop en Siemens Nixdorf introduceren 'CD on Demand', direct CD's branden in de winkel

CD on Demand voorziet in afdracht van auteursrechten

Almere, 3 oktober 2000 - Free Record Shop en Siemens Nixdorf introduceren vandaag het systeem 'CD on demand'. Via een Digitale Multi Media Zuil, die Free Record Shop 'Brand' noemt, kan de klant uit het beschikbare electronische muziekrepertoire in de winkel een eigen CD samenstellen en branden. Het principe van 'CD on demand' is ontwikkeld door Siemens Nixdorf en voorziet per track ook in de afdracht van de auteursrechten. De eerste zuil - die een primeur voor het vasteland van Europa betekent - wordt vandaag in het Free Record Shop-filiaal in Almere in gebruik genomen.

Wie gebruik wil maken van 'Brand' geeft op het touchscreen van de zuil aan welke titels op de CD moeten worden gebrand. De maximale capaciteit per CD is 74 minuten. Na betaling
(vanaf FL 2.00,- per track) geeft de winkelmedewerker de opdracht de CD te branden. Gelijktijdig worden de titels op de CD geprint. De winkel in Almere beschikt over twee zuilen om klanten zo snel mogelijk te kunnen helpen. Het branden van een gemiddelde CD duurt ongeveer tien minuten. Gestart wordt met een catalogus van ruim 2500 tracks die in een hoog tempo zal worden uitgebreid.

'CD on demand' technologie is de uitkomst van een intensieve samenwerking tussen Siemens Nixdorf en het softwarebedrijf DJPower4U. Het resultaat is een systeem dat een oplossing biedt voor de problematiek rond de afdracht van auteursrechten en tegelijkertijd inspeelt op de behoefte van de hedendaagse consument die snel en comfortabel een persoonlijke CD wil samenstellen. Siemens Nixdorf is de exclusieve licentiehouder van het softwarepakket en treedt op als hoofdaannemer.

Naast de leverantie van de zuilen verzorgt het bedrijf ook de verkoop, de marketing en de projectcoördinatie.

Free Record Shop verwacht dat 'Brand' in de loop van volgend jaar in meerdere filialen zal staan. Brand past in het pilot concept van Free Record Shop Almere, dat als thema 'sound, vision and multimedia experience' heeft.
In de toekomst is het bij Free Record Shop mogelijk om via Internet de CD's samen te stellen, in de winkel op te halen, of zelfs thuis te downloaden en te branden. De verwachting is dat het aanbod in de toekomst wordt uitgebreid met films en games.

Voor meer informatie:
Hoofd Persvoorlichting Siemens Nederland, Dick van Gooswilligen, tel: 070 - 3331606, mobiel: 06 -55 84 48 14, E-mail: (dick.gooswilligen@siemens.nl)
Commercieel directeur Free Record Shop Nederland, Eric Benjamin, tel: 010-28 44 712, mobiel 06-21 52 40 40, E-mail: (ebenjamin@frs.nl)