'Goed sociaal plan werknemers Hendrix UTD'

Datum nieuwsfeit: 03-10-2000

CNV BEDRIJVENBOND

CNV Voeding: goed sociaaplan werknemers Hendrix UTD

De mengvoederfabrikant Hendrix UTD sluit twee vestigingen. Het gaat om de fabriek in Akkrum, waar rundveevoer wordt geproduceerd en de vestiging in Meppel, waar varkensvoer wordt gemaakt. Daarnaast verdwijnen er banen bij een aantal overige vestigingen van de mengvoederfabrikant. In totaal moeten er bij het bedrijf 125 arbeidsplaatsen verdwijnen.

In november begint Hendrix UTD met het geleidelijk afbouwen van de productie in Meppel. Akkrum sluit in mei 2001. Hierdoor verdwijnen er 55 arbeidsplaatsen. Naast de sluiting van beide fabrieken vervallen er nog eens 70 arbeidsplaatsen bij de andere vestigingen van het bedrijf.

De mengvoederfabrikant noemt als oorzaak het sterk teruglopend aantal koeien en varkens in Nederland, waardoor er ook minder veevoer nodig is. Daarnaast waren er veel investeringen nodig in de genoemde fabrieken. De directie wil liever investeren in andere vestigingen. De productie van het rundveevoer zal hoofdzakelijk in Zwolle en Helmond gaan plaatsvinden. De productie van het varkensvoer vooral in Oosterhout, Heijen en Lochem.

Bert Visser, vakgroepbestuurder van CNV Voeding: 'Gezien de huidige toestand van de markt voor mengvoederbedrijven verrast dit besluit me niet. Ik begrijp dat het bedrijf iets moet ondernemen met een teruglopend afzetgebied. Maar alleen al in het Noorden van het land praat je over een verlies van 55 arbeidsplaatsen. Dat is toch wel heel bedroevend.'

CNV Voeding gaat nu met de directie in onderhandeling over een sociaal plan, waarbij de insteek onder andere zal zijn de betrokken mensen te begeleiden naar ander werk.

03 okt 00 11:12