Nuon investeert $53.5 miljoen in Amerikaanse schone energie

Datum nieuwsfeit: 03-10-2000
NUON

53.5 Miljoen dollar in Amerikaanse schone energie (3 oktober 2000)

Nuon: 53.5 Miljoen dollar in Amerikaanse schone energie

Nuon gaat 53.5 miljoen dollar investeren in Green Mountain Energy Company, in Amerika marktleider op schone-energiegebied en gesitueerd in Austin, Texas. Met deze investering kan Green Mountain zijn groeiplannen verwezenlijken en kan Nuon zijn ambities als internationaal koploper in duurzame energie verder invullen.

Schone energie is populair in Amerika. Green Mountain is in 1996 begonnen met de verkoop van schone energie om, in de staten waar de markt al vrij is, mensen de kans te geven te kiezen voor milieuvriendelijk opgewekte elektriciteit. Green Mountain biedt zon- en windenergie, waterkracht en gas, als overgangsbrandstof naar duurzame energie.

Met Green Mountain grijpt Nuon de kans aan de klantvraag te voldoen. Op dit moment heeft Green Mountain ongeveer 100 000 klanten in de staten Pennsylvania, Californië en New Jersey. Daar is de energiemarkt al gedereguleerd en kunnen bedrijven als Green Mountain marktaandeel veroveren. Intussen is Green Mountain ook bezig in Connecticut voet aan de grond te krijgen.

Nuon is het eerste Europese energiebedrijf dat in Amerika in schone energie gaat. Het energiebedrijf is er trots op een leidende rol te gaan spelen in de groei van schone energie in de VS. Nuon zal twee van de negen bestuurszetels van Green Mountain bezetten, waaronder het gedeelde voorzitterschap. Dr. Annemarie Goedmakers, directeur Nuon International/Duurzame Energie zal die zetel delen met Tony Fountain van BP Amoco. De olie- en energiemaatschappij investeerde juni jongstleden 50 miljoen dollar in Green Mountain.

Na een grondige oriëntatie op de Amerikaanse markt bleek Green Mountain de beste partij voor Nuon. Het bedrijf voegt veel toe aan Nuon als het gaat om marketing expertise in een liberaliserende markt; bovendien verkoopt het bedrijf schone energie via internet.

Met de kapitaalinjecties van Nuon en BP wil Green Mountain zijn klantenaantal gaan vermenigvuldigen. Bovendien zullen Green Mountain en Nuon samen de Europese schone-energiemarkt gaan ontwikkelen.

Voor meer informatie: Franscé Verdeuzeldonk, 035-5434387 of 06-21595553.