FENIT perplex over afschaffing Informatiekunde

Datum nieuwsfeit: 03-10-2000
FENIT perplex over afschaffing Informatiekunde

Woerden, 3 oktober 2000

FENIT, de Federatie van Nederlandse IT-bedrijven, is zeer verbaasd over de beslissing van Staatsecretaris Adelmund (OC&W) om het vak Informatiekunde in de Basisvorming van het voortgezet onderwijs af te schaffen. FENIT vindt dit een uitermate vreemde beslissing, die niet overeenkomt met de ambitie om tot de Europese top op ICT-gebied te behoren. Ook staat deze stap haaks op de vele initiatieven, die het Kabinet ontwikkelt om ICT te integreren in onderwijs en samenleving.

FENIT vindt het afschaffen van Informatiekunde een uitermate ongewenste keuze. Het Kabinet heeft verschillende malen aangegeven, dat Nederland tot de Europese top op ICT-gebied moet behoren. Bovendien heeft een recent onderzoek van Booz Allen & Hamilton (in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken) aangetoond, dat de achterstand op ICT-gebied met de Verenigde Staten de afgelopen jaren verder is toegenomen. Goed ICT-onderwijs in het voortgezet onderwijs is daarom essentieel.

Het vak Informatiekunde speelt in de beginfase van het voortgezet onderwijs een belangrijke rol, maar komt volgens de staatssecretaris onvoldoende tegemoet aan de huidige eisen. Daarnaast moet de druk op het totale vakkenpakket worden verlaagd. FENIT is van mening dat moet worden gekeken op welke wijze het vak Informatiekunde kan worden verbeterd, als blijkt dat het inhoudelijk niet voldoet. Integratie van bepaalde kerndoelen in andere vakken is essentieel, maar laat onverlet dat elke leerling een goede gemeenschappelijke basiskennis van ICT moet krijgen. Leerlingen moeten bovendien een kritische houding ontwikkelen ten opzichte van de (on)mogelijkheden van het gebruik van ICT. Goed opgeleide docenten moeten hun leerlingen daarbij begeleiden.

FENIT nodigt de staatssecretaris daarom vandaag in een brief uit voor een werkconferentie met onderwijsveld en bedrijfsleven om de huidige problemen te analyseren en te komen tot inhoudelijke oplossingen. Daarbij zouden ook initiatieven uit het bedrijfsleven ter sprake kunnen komen. Zo is FENIT onlangs met de Vereniging ICT Nederland het project 'ICT'er in de klas' gestart: een project waarin ICT'ers gastlessen verzorgen in de onderbouw HAVO/VWO. Een goede invulling van het vak Informatiekunde is in de ogen van FENIT veel beter dan een feitelijke afschaffing.

Noot aan de redactie (

Noot voor redacties