Datum nieuwsfeit: 03-10-2000

GCI HOLLAND PR

COLT Telecom introduceert DSL voor zakelijke markt

Razendsnelle internet- en telecomverbindingen via het conventionele net
COLT Telecom introduceert DSL voor zakelijke markt

Amsterdam, 3 oktober 2000 . COLT Telecom start vanaf vandaag met de levering van DSL-diensten in Nederland. In eerste instantie komen deze uiterst snelle internet- en telecommunicatiediensten primair beschikbaar voor zakelijke klanten in de Randstad, waarna DSL binnen twee jaar in een groot deel van Nederland beschikbaar zal zijn. Het aanbieden van DSL-faciliteiten is een aanvulling op de reeds bestaande lokale
glasvezelnetwerken die COLT beheert in prominente zakencentra in ons land.

Door het gebruik van DSL-technologie kunnen, via het bestaande conventionele kopernetwerk, transmissiesnelheden worden behaald die tot 30 maal hoger liggen dan tot nu toe gebruikelijk. Dankzij DSL zijn snelheden van 2 Mbit per seconde haalbaar. Deze ontwikkeling is vooral interessant voor kleine en middelgrote bedrijven die zijn aangewezen
op snelle toegang tot het internet. Daarnaast maakt COLT het mogelijk de techniek aan te wenden voor spraak (ISDN2) en dataverkeer.

COLT DSL aantrekkelijk voor MKB
Eind dit jaar zal COLT DSL-diensten kunnen leveren vanuit 25 centrales in de belangrijkste steden van de Randstad. Een uitbreiding naar 200 centrales staat op het programma in de komende 4 jaar. Volgens Wim de Gier, Managing Director van COLT Telecom Nederland, is er een groot potentieel voor de DSL-diensten van COLT.
'De mogelijkheden van DSL zijn ook voor middelgrote en kleinere bedrijven dermate interessant dat we ons in deze richting nadrukkelijker willen profileren. DSL resulteert in uiterst snelle breedbandverbindingen voor telefoon-, internet-, data- en videoverkeer. MKB-ondernemers kunnen met DSL tijd en geld besparen en zich bovendien onderscheiden van de concurrentie. COLT staat voor zeer hoge kwaliteit in techniek en voor uitmuntende service. Dat willen we ook het MKB bieden.'

Europees
COLT Telecom heeft de lancering gepland van DSL in negen Europese landen.
In Nederland biedt COLT DSL aan via het geliberaliseerde aansluitnet (Unbundled Local Loop, ULL). In het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk biedt COLT DSL aan door middel van wederverkoop van het DSL-aanbod van de lokale PTT. Evenals in Nederland is COLT's DSL-service ook in Duitsland beschikbaar via ULL. In het vierde kwartaal is Spanje aan de beurt
via wederverkoop. In 2001 komt COLT met DSL-services via ULL in Oostenrijk, België, Frankrijk, Italië, Spanje, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. Wanneer dit precies gebeurt, is nog afhankelijk van regelgeving en de beschikbare voorzieningen. Naar verwachting zullen
meer landen volgen, afhankelijk van de vraag en de relevante regelgeving.

COLT heeft overeenkomsten met Siemens en Alcatel voor de levering van centrale apparatuur, gebruikersapparatuur en ondersteunende diensten. Met Convergys is een contract afgesloten voor de levering van een Web-based oplossing voor aanvraag en aanmelding van de DSL-diensten door klanten.

Met de introductie van DSL-services brengt COLT haar huidige aanbod van hoogwaardige netwerk- en internetdiensten op een nog hoger peil, inclusief mogelijkheden voor Virtual Private Network (VPN), e-mail, web-hosting, beveiliging en dataopslag.

Over COLT Telecom
De COLT Telecom Group plc., genoteerd aan de London Stock Exchange (CTM.L) en Nasdaq (COLT), zet de toon in voice-, data- en Internet diensten voor zakelijke gebruikers. Momenteel is het bedrijf actief in 10 Europese landen en meer dan 20 steden. Voor het einde van 2001 zullen dat meer dan 30 steden zijn. Daarvoor bouwt COLT Telecom het grootste
Europese netwerk met end-to-end management. Een netwerk dat daardoor zeer betrouwbaar is en optimaal inzetbaar voor Europees voice-, data- en Internet verkeer. Daarnaast biedt COLT Telecom ondersteunende diensten voor e-business, zoals Internet Hosting en Housing. In de vorm van DSL, uiterst snelle breedbandverbindingen voor telecom en internet via het reguliere net, levert COLT uiteenlopende diensten voor grote, middelgrote en kleine zakelijke gebruikers.

Eind 1999 heeft COLT de omzet zien stijgen tot GBP 401,6 miljoen en heeft in dat jaar meer dan 7,8 miljard minuten telefonieverkeer afgehandeld. Op 30 juni 2000 had COLT een totaal van 2.369 geïnstalleerde routekilometers aan glasvezelkabel binnen de stedelijke netwerken, een geïnstalleerde capaciteit equivalent aan 5,3 miljoen lijnen en waren er 4.754 gebouwen
aangesloten op COLT-netwerken. Meer informatie over COLT Telecom is beschikbaar via www.colt-telecom.nl.

Voor de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met :

COLT Telecom:
Brigitte Buijs, telefoonnummer 020 - 888 20 98
e-mail: brigitte.buijs@colt-telecom.nl

GCI Holland Public Relations / Public Affairs:
Jan Vijver, telefoonnummer 020 . 676 86 66
e-mail: (jvijver@gci.nl)