Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Seat introduceert de nieuwe Arosa

Datum nieuwsfeit: 03-10-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
AutoRai

De nieuwe Seat Arosa 3-10-00 12:30:00.
Het najaar van 2000 staat bij Seat vooral in het teken van de nieuwe Arosa, die op de Autosalon van Parijs is geïntroduceerd. In vergelijking tot de andere nieuwe automodellen die in deze periode worden gepresenteerd springt de nieuwe Arosa er met zijn opvallende design duidelijk uit. Met de introductie van dit kleinste model in het programma voltooit Seat de vernieuwingscyclus, die op de vorige Autosalon van Parijs begon. In slechts twee jaar tijd heeft Seat zes nieuwe modellen op de markt gebracht en daarmee haar programma haast volledig vernieuwd.

De nieuwe Arosa combineert het familiegezicht van de grotere Seat-modellen met een eigen, bijzonder uitgesproken karakter. Met zijn brede motorenprogramma, de keuze uit een handgeschakelde versnellingsbak of een automatische transmissie, de verschillende standaarduitvoeringen en het uitgebreide optie- en accessoiresprogramma is de nieuwe Arosa eigenlijk alleen nog maar in zijn carrosserie-afmetingen een compacte auto. Daarmee is het de ideale auto voor automobilisten die wel kleiner willen gaan rijden, maar die daarbij geen afstand willen doen van de verworvenheden van grotere autoklassen.

Uniek en onderscheidend karakter
De sterke persoonlijkheid van het Arosa-design is opwindend en spraakmakend. Zijn sportieve styling valt direct op in het drukke, hedendaagse verkeer een belangrijke reden voor veel kopers om de Arosa te kiezen. Het front onderscheidt zich door dubbele koplampen met helder glas en de Seat-familiegrille. De karakteristieke plooien op de motorkap geven de Arosa een typerende Seat-uitstraling. Dit wordt nogmaals versterkt door de krachtig gelijnde bumpers.

Ook de achterzijde van de Arosa onderscheidt zich duidelijk van de massa. Zo zorgt de speciale vorm van de achterlichten al voor een eerste, uniek detail. Verder is het openingsmechanisme voor de achterklep gewijzigd. Net als bij de andere Seat-modellen wordt de klep nu geopend door het indrukken van het Seat-logo. Het sportiefste Arosa-model is direct herkenbaar aan de centraal geplaatste, verchroomde uitlaatpijp.

Maar de Arosa is niet alleen van buiten nieuw. In het interieur valt direct het nieuwe dashboard op. Dit combineert een hoogwaardige en sportieve uitstraling met een uitzonderlijke functionaliteit. Het is afgewerkt met een plezierige oppervlaktestructuur, met een sterke kwaliteitsuitstraling. De aparte wijzerplaten op het instrumentenpaneel standaard met snelheidsmeter en toerenteller vormen een sportief accent in het interieur. De kleur van de wijzerplaten combineert met andere elementen van het dashboard, afhankelijk van bekleding en carrosseriekleur.

Veelzijdig motorenprogramma
Het motorenprogramma van de nieuwe Seat Arosa, met drie benzinemotoren en twee diesels, is een van de uitgebreidste in dit segment. Afhankelijk van de krachtbron is naast een handgeschakelde vijfversnellingsbak ook een viertraps automatische transmissie beschikbaar.

Met zijn vermogen van 74 kW/100 pk biedt de krachtige, sportieve 1.4 16v een uitstekend prestatieniveau: acceleratie van 0 100 km/h in slechts 10 seconden, topsnelheid 188 km/h. Deze motor is uitsluitend verkrijgbaar in de Sport-uitvoering, die zich ten opzichte van de andere Arosa-modellen onder meer onderscheidt door een verder geoptimaliseerd onderstel.

De andere benzinemotoren zijn een economische 1,0-liter viercilinder met een vermogen van 37 kW/50 pk en een efficiënte, plezierige 1.4 met 44 kW/60 pk . Deze 1.4 is eveneens verkrijgbaar in combinatie met een viertraps automatische transmissie.

Op dieselgebied biedt de Arosa twee direct ingespoten motoren, een 44 kW/60 pk sterke 1.7 SDi en de geavanceerde 1.4 TDi met pompverstuivers van 55 kW/75 pk . Met deze driecilinder 1.4 TDi bereikt de Arosa een topsnelheid van 170 km/h, accelereert hij van 0-100 km/h in iets meer dan 12 seconden en verbruikt hij slechts 3,5 liter per 100 km in de buitenweg verbruikscyclus.

De benzinemotoren van de nieuwe Arosa voldoen nu al ruimschoots aan de strenge EU IV-emissienorm, die in 2005 van kracht wordt. De beide diesels voldoen aan de EU III-norm.

Hoog veiligheidsniveau, royale standaarduitrusting Seat vindt dat veiligheid niet afhankelijk moet zijn van modelgrootte. Met de keuze voor Seats kleinste model doet een koper dus geen concessies op veiligheidsgebied. Zo is de nieuwe Arosa standaard uitgerust met tal van details, die zowel de passieve als de actieve veiligheid verbeteren. Zo zijn bijvoorbeeld alle uitvoeringen standaard uitgerust met een airbag voor de bestuurder en voorpassagier. Zij-airbags zijn als optie beschikbaar. Voor- en achterin (2 stuks) heeft de Arosa driepunts veiligheidsgordels. De achterbank is geschikt voor de montage van kinderzitjes volgens de ISOFIX-normering.

De nieuwe Seat Arosa kan ook worden uitgerust met het allernieuwste antiblokkeersysteem ABS. De standaarduitrusting omvat bovendien een elektronische startonderbreker (derde generatie) als basis-diefstalbescherming, en voorbereiding voor een alarmsysteem.

De koper van een nieuwe Arosa heeft de keuze uit drie standaarduitvoeringen Stella, Signo en Sport. Deze varianten hebben ieder een ander uitrustingsniveau, in overeenstemming met de kopersgroep waarop ze zijn gericht.

De Arosa Stella zal waarschijnlijk de meestverkochte uitvoering worden. De Stella is bijvoorbeeld standaard uitgerust met een airbag voor de bestuurder en voorpassagier, stuurbekrachtiging, in hoogte verstelbaar stuurwiel, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, gedeeld neerklapbare achterbank, bumpers in carrosseriekleur, banden in de maat 175/65, en volledig verzinkte carrosserie met 12 jaar carrosseriegarantie.

De nog rijker uitgeruste Signo biedt daarnaast zij-airbags, lichtmetalen velgen, mistlampen vóór, in carrosseriekleur uitgevoerde
- electrisch bediende - buitenspiegels, flanklijsten en portiergrepen, electrische raambediening voor, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, in hoogte verstelbare voorpassagiersstoel en easy entry-systeem op de voorstoelen voor een gemakkelijkere instap van de achterpassagiers.

De Sport-uitvoering wordt uitsluitend gecombineerd met de 100 pk (74 kW) sterke 1.4 16V-motor. Deze is uitgerust met ABS, lederen stuurwiel, sportstoelen vóór, 14 lichtmetalen velgen met 185/55-banden, en radio met 4 luidsprekers. Het sportonderstel is lager en stugger dan dat van de andere modellen.

Voor de Arosa is eveneens een uitgebreid optie- en accessoiresprogramma ontwikkeld. Zo is de kleinste Seat onder meer verkrijgbaar met lederen bekleding, ABS, elektrisch verstelbare buitenspiegels, zij-airbags in de voorstoelen, airconditioning, electrisch bediend glazen schuif-/kanteldak , en nog veel meer andere opties. Er komt ook een economische Select versie beschikbaar, die een eenvoudiger uitrustingniveau zal bieden. Het programma omvat eveneens een eenvoudiger uitgeruste basisuitvoering de Select.


reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie