Bayer AG Benelux met nieuw product op de markt

Datum nieuwsfeit: 03-10-2000
Bayer AG Benelux

De viscositeit maakt het verschil Nieuw pvc-bindmiddel nu nog makkelijker in gebruik

2000-0599

Brussel/Mijdrecht Het gebruik van bindmiddelen tussen pvc en kunststofvezels ligt niet altijd voor de hand. De hoge viscositeit van tal van standaardkwaliteiten kan de dosering bemoeilijken; laagvisceuze producten daarentegen zijn door hun hoog oplosmiddel- of monomeergehalte vaak al evenmin makkelijk in omgang. Deskundigen uit de afdeling Specialty Products van de Bayer AG kwamen onlangs met een nieuw product op de markt: het oplosmiddelvrije eencomponentbindmiddel VP SP 51004 dat dankzij zijn lage viscositeit moeiteloos kan worden verwerkt en dat dankzij zijn extreem laag monomeergehalte bovendien een uitstekende invloed op de bedrijfsveiligheid en het milieu uitoefent.

Weefsels met een pvc-coating komen overal in het dagelijks leven voor: Ze worden versneden tot dekzeilen voor vrachtwagens, tenten en volledige ballontenten. Ze worden ingezet in zonneschermen en transportbanden, bewijzen hun deugdelijkheid in flexibele houders en onder de vorm van veiligheidskleding beschermen ze arbeiders tegen contact met chemische stoffen. Bij de productie van de uiterst duurzame coatings waaruit deze producten later worden geconfectioneerd, moeten scheurvaste weefsels uit kunststofvezels meerlagig met een pvc-pap worden bestreken en daarna in een oven bij een temperatuur van 120 tot 190°C worden gegeleerd. Aangezien pvc niet aan gladde kunststofvezels hecht, moeten deze vezels vooraf met een bindmiddel, dat met de pvc-pap wordt vermengd en in een basislaag op het weefsel wordt aangebracht, op hun dragende rol worden voorbereid.

Deze mengfase kost vele coaters heel wat hoofdbrekens, aangezien bindmiddelen uit een sterk visceus polymeer bestaan. Er is heel wat tijd nodig om uit het relatief laagvisceuze pvc-plastisol en het dikvloeibare bindmiddel een homogeen mengsel tot stand te brengen. Bij lage temperaturen kunnen de dikvloeibare additieven slecht worden gedoseerd, waarbij er niet zelden aanzienlijke resthoeveelheden in de vaten achterblijven die dan als speciaal afval moeten worden verwerkt. Laagvisceuze bindmiddelen daarentegen bevatten vaak oplosmiddelen zoals, in sommige gevallen, hoge monomeerpercentages die vanuit gezondheids- en milieustandpunt als twijfelachtig moeten worden beschouwd.

Met het bindmiddel VP SP 51004 slaagden de Bayer-chemici erin de gevraagde vereisten laag monomeergehalte" en lage viscositeit" te koppelen. Het nieuwe additief een eencomponentreactiefsysteem op basis van een TDI/MDI-polyisocyanuraat dat in hoeveelheden van 3 tot 5 procent bij de pvc-pap moet worden gedoseerd speelt het klaar zonder oplosmiddel en glanst ondanks een extreem laag TDI-monomeergehalte van minder dan 0,1 procent. Zo kan men er zeker van zijn dat er ook in de geleerfase enkel uitzonderlijk kleine hoeveelheden van deze stof uit de coating uitdampen. Het bindmiddel vertoont evenwel een uiterst lage viscositeit die met die van pvc-plastisolen vergelijkbaar is. Dat betekent dat het nieuwe systeem makkelijk kan worden gepompt, gedoseerd en ook bij lage temperaturen met de pvc-pap kan worden vermengd. De uitstekende doseerbaarheid draagt ertoe bij dat er een constant hoog kwaliteitsniveau wordt gehandhaafd. De lage viscositeit biedt trouwens ook het antwoord op het overschotprobleem: De VP SP 51004-vaten kunnen zo goed als volledig worden leeggemaakt zonder dat er aanzienlijke resten achterblijven. Het nieuwe bindmiddel is op productieschaal verkrijgbaar.

Brussel/Mijdrecht, 3 oktober 2000

(2000-0599)

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Bayer s.a.-n.v. te Brussel, Public Relations, Tel. 02/535 64 17 of Bayer B.V. te Mijdrecht, Public Relations, Tel. 0297 280 426.

De viscositeit maakt het verschil
"Polyurethanen voor virtuele aanpak"
Laadbakbekleding uit één stuk kan tegen een stootje Ook zonder bloemen kleurrijke bloemperken
Warm wonen, bijna zonder stoken