Geen vertraging toetreding kandidaatlidstaten tot EU

Datum nieuwsfeit: 03-10-2000

Persbericht drs Wim van Velzen

DE UITBREIDING VAN DE EUROPESE UNIE VóóR 2004 Click here for the English version of this release

Straatsburg, 3 oktober 2000

De Europese Unie en de individuele lidstaten moeten een inspanningsverplichting aangaan om de interne obstakels uit de weg te ruimen voor een snelle toetreding van nieuwe landen, aldus europarlementariër Wim van Velzen . "De interne hervorming van de EU moet mogelijk maken dat vóór 2004 kandidaat-lidstaten kunnen toetreden zodat zij kunnen deelnemen aan de Europese verkiezingen van 2004 en aan een nieuwe IGC-ronde over bijvoorbeeld de nieuwe Europese grondwet." aldus Van Velzen, vice-voorzitter van de EVP-ED fractie tijdens het plenaire debat over de
toetredingsonderhandelingen.

Van Velzen vindt dat de meeste aspirant-lidstaten een zeer grote inspanning hebben geleverd: "Terugkijkend op 10 jaar transitie van een communistisch commandosysteem naar een sociale markteconomie , moet geconstateerd worden dat de regering en de bevolking van de toetredingslanden een gigantische inspanning hebben geleverd aan dat veranderingsproces. De Europese Unie zelf mag dit proces niet frustreren door bijvoorbeeld nieuwe blokkades op te werpen die de toetreding nodeloos vertragen."

Namens de EVP-ED fractie doet hij een oproep aan de huidige vijftien lidstaten om de ratificatieprocessen in eigen land zodanig te stroomlijnen dat het zo snel mogelijk kan gaan. Alleen op die manier kan de vaart in het toetredingsproces blijven. Tot slot pleit Van Velzen voor een brede informatiecampagne over de betekenis en gevolgen van de uitbreiding: "Teveel wordt in de media gecommuniceerd dat de uitbreiding alleen maar problemen met zich meebrengt, er wordt voornamelijk in negatieve termen over gesproken. We vergeten de historische kansen die we krijgen dankzij de uitbreiding. Hoe zouden we de Kosovo-crisis of grote instabiliteit in de landen van Midden- en Oost-Europa aanpakken als er nog Koude Oorlog was geweest ?".

Fractiewoordvoerder: Wim van Velzen, vice-voorzitter EVP-ED fractie 00-33 388175623
Voor meer bijzonderheden: Eduard Slootweg, voorlichter EVP-ED fractie 00-32 75 721 280

Klik hier voor de volledige tekst van de speech van Wim van Velzen

Klik hier voor de reactie hierop van de Commissie en de Raad