Deken advocatenorde: aktievere rol burgers in rechtspleging

Datum nieuwsfeit: 03-10-2000

NEDERLANDSE ORDE VAN ADVOCATEN
www.advocatenorde.nl

Deken Advocatenorde: meer aktieve rol voor burgers

Nederlandse Orde van Advocaten
Mr F. Heemskerk
Tel.: 070 -
3 oktober 2000

Deken Advocatenorde:

DEKEN ADVOCATENORDE: MEER AKTIEVE ROL VOOR BURGERS IN DE

RECHTSPLEGING

Op de jaarvergadering van de Nederlandse advocaten te Rotterdam heeft de algemeen deken Mr P.J.M. von Schmidt auf Altenstadt in zijn dekenrede gepleit voor een meer centrale rol van de burger in de rechtspleging. Op elk rechtsgebied, aldus de deken, 'overkomt de burger het recht zonder dat hij zelf daaraan actief deelneemt. Hij blijft toeschouwer van een onbegrijpelijk toneelstuk. Het wordt tijd dat wij de burger op het toneel trekken, want hij is in ieder proces de hoofdrolspeler'. Zo kan volgens Von Schmidt bij strafzaken in bepaalde gevallen de strafmaat worden vastgesteld in overleg tussen Openbaar Ministerie, de verdachte en het slachtoffer van diens misdrijf: 'als de afstand tussen dader en slachtoffer wordt overbrugd worden herstelprogramma's mogelijk waarbij iedereen baat heeft', aldus de deken.

De Ordevergadering was gewijd aan het thema 'Recht en Media' en werd geopend door de Minister van Justitie Korthals. Het was Mr Von Schmidt's derde en laatste dekenrede.
Op 1 december a.s. zal hij worden opgevolgd door de Utrechtse advocaat Mr
M.W. Guensberg.