Politiebericht Brabant-Zuid-Oost: Eindhoven

Datum nieuwsfeit: 04-10-2000

Politiebericht Brabant-Zuid-Oost: Eindhoven e.o. 4-10-2000 Persbericht over de Landelijke Politiedag

Landelijke politiedag 14 oktober

- Ook Brabant Zuid-Oost zet de deur open -

Op zaterdag 14 oktober as. is het zover. In het kader van de tweede landelijke politiedag zetten alle regionale politiekorpsen hun deuren open voor het publiek. Het thema is dit jaar verkeer. Ook Brabant Zuid-Oost draagt hieraan een steentje bij. De dag is bedoeld om het contact met het publiek te verbeteren en het thema verkeer in alle facetten te presenteren. Het is niet de bedoeling om het Politiespektakel van vorig jaar bij de Karpendonkseplas te evenaren of te overtreffen. Een herhaling hiervan staat voor 2002 op het programma.

Op drie plaatsen De gezamenlijke afdelingen in Brabant Zuid-Oost nemen het voortouw voor deze dag en worden daarbij ondersteund door de het Team Verkeershandhaving. Om logistieke redenen wordt er op drie locaties in de regio een en ander georganiseerd: - In Eindhoven hebben de zeven afdelingen gekozen voor het parkeerterrein van het Winkelcentrum Woensel. - De vijf afdelingen in de Kempen (de Kempen, Best-Oirschot-Son, Veldhoven, Valkenswaard-Waalre, Cranendonck) organiseren de dag op het parkeerterrein van het politiebureau en de brandweerkazerne in Eersel. - De zes afdelingen in Peelland (Deurne-Asten-Someren, Gemert-Laarbeek, Helmond (3x), Geldrop-Nuenen-Mierlo) hebben gekozen voor de Markt in Deurne. De dag duurt van 11.00 uur tot circa 17.00 uur.

Meer dan Verkeer alleen Op elke locatie geven motorrijders acte de presence en wordt er de nodige apparatuur gedemonstreerd (lasergun, ademanalyse, Data Tag (controle bromfiets chip) etc.). Op vrijwillige basis worden verkeersdeelnemers uitgenodigd deel te nemen aan een verkeerscontrole met een voorlichtend praatje. Ook wordt alvast een voorschot genomen op de Verlichtingsactie die op 1 november weer formeel van start gaat. Aangezien de politie ook permanent op zoek is naar nieuw personeel wordt er per locatie ook de nodige aandacht geschonken aan een baan bij de politie. Bovendien wordt er extra aandacht gegeven aan het onlangs geïntroduceerde Landelijke Telefoonnummer Politie 0900-8844. Met diverse plaatselijke en regionale organisaties wordt samengewerkt. De specifieke invulling van de dag verschilt per locatie. In de komende week wordt de laatste hand gelegd aan de draaiboeken.

In de loop van deze en komende week verspreidt de politie regionaal enkele honderden posters en enkele duizenden flyers om het publiek te attenderen op de landelijke politiedag in Brabant Zuid-Oost. Tevens wordt een radiospotje beschikbaar gesteld aan een aantal regionale radiozender.

De landelijke persconferentie voor de Landelijke Politiedag wordt gehouden op woensdag 11 oktober a.s. op het politie-oefencircuit van het politie Instituut Verkeer en Milieu in Lelystad. Journalisten kunnen die dag tevens aan de slag op het oefencircuit. Voor meer informatie over deze bijeenkomst kunt u contact opnemen met Ger Blokzijl via 050-5995019